60 tons lyft när bron ska på plats
– Jag ser inga större konstigheter med lyftet, det ska nog gå bra. Däremot kommer det nog ta större delen av natten, sade Fredrik Svensson, arbetsledare på Jinert som ansvarar för kranbilen, på tisdagen.
I november förra året inleddes arbetet med den nya gångbron som ska knyta ihop det populära gångstråket Linnérundan. Bakgrunden till att bron blir verklighet är en medborgarmotion om ett övergångsställe och refug på platsen för att öka trafiksäkerheten. Beslutet från tekniska nämnden blev att det skulle bli en bro istället.
Härlövsängaleden är ganska hårt trafikerad med runt 11 000 fordon per dygn och har varit en barriär för dem som vill ta sig ut i den vackra naturen kring Linnérundan.
Den nya gång- och cykelbron byggs av trä, vilket har tydliga kopplingar till arkitekturen i Vattenriket. Bron har kommit i moduler och monterats ihop på marken. Den kommer under onsdagskvällen och natten mot torsdag att lyftas på plats i ett enda sjok.
– Valet av metod har bland annat gjorts för att störa trafiken så lite som möjligt, säger Henrik Wester, informatör på C4 Teknik.
Härlövsängaleden stängs dock av från och med 23 på tisdagskvällen och väntas öppna igen klockan 05 på torsdagsmorgonen.
Henrik Wester förklarar att man skyltat tydligt om avstängningen vid rondellen utanför Skånemejerier i norr samt vid Naturums parkering i söder. Bilister uppmanas välja annan väg under det nattliga brolyftet.
Efter påsk väntas arbetet vara helt klart. Då kommer även gång- och cykelvägen längs med Härlövsängaleden att öppna igen.
– Det återstår en del markjobb, vägbanken ska upp samt räcken, säger Mattias Andersson, arbetsledare på entreprenören GVV.
Den 22 maj är planen att bron officiellt ska invigas.