Annons

"Allmänhetens inställning till p-vakter har blivit bättre"

– Allmänheten sköter sig i stort sett bra. Men det finns saker som kan förbättras, säger Lars Nyström, parkeringsansvarig på C4 Teknik i Kristianstad.
Kristianstad • Publicerad 30 januari 2004
– Allmänheten har i allt större utsträckning börjat parkera i lastzonerna vilket åkerinäringen klagar över, säger Lars Nyström, parkeringsansvarig på C4 Teknik i Kristianstad. Bild: PETER ÅKLUNDH
– Allmänheten har i allt större utsträckning börjat parkera i lastzonerna vilket åkerinäringen klagar över, säger Lars Nyström, parkeringsansvarig på C4 Teknik i Kristianstad. Bild: PETER ÅKLUNDHFoto: 
Lars Nyström parkeringsansvarig på C4 Teknik i Kristianstad tycker att allmänheten sköter sig bra när det gäller att parkera.Bild: PETER ÅKLUNDH
Lars Nyström parkeringsansvarig på C4 Teknik i Kristianstad tycker att allmänheten sköter sig bra när det gäller att parkera.Bild: PETER ÅKLUNDHFoto: 
Attityden har förändrats till det bättre för parkeringsvakterna i kommunen. Bild: Bosse Nilsson
Attityden har förändrats till det bättre för parkeringsvakterna i kommunen. Bild: Bosse NilssonFoto: 
Omkring 5000 bilister fick parkeringsböter i Kristianstads kommun under 2003. Bild: Tommy Svensson
Omkring 5000 bilister fick parkeringsböter i Kristianstads kommun under 2003. Bild: Tommy SvenssonFoto: 

Lars Nyström ger både ros och ris till allmänheten.

– Folk har blivit bra på att hålla sig borta från busshållplatser, reserverade platser och handikapplatser. Däremot klagar åkerinäringen på att folk ställer sina bilar i lastzonerna och på så vis blockerar transporterna. Därför har vi skärpt uppmärksamheten på dessa platser.

Annons

– Jag upplever att vi har parkeringsproblem på kvällar och helger i bostadsområdena och i innerstan. Man ställer sig alldeles för nära korsningar och gör det svårt för bland annat utryckningsfordon att ta sig fram, säger Lars Nyström. Många människor är arga och förbannade över att det är trafikkaos i Kristianstads innerstad, framförallt under kvällar och helger när parkeringsvakterna är lediga.

Det är klagomål på att bilar ställs för nära korsningar, på handikapplatser och utanför portar där de blockerar utfarter.

– Visst kan det vara rörigt i innerstaden ibland men vi parkeringsvakter anser att det finns tillräckligt med p-platser. Det är bara så att man kanske tvingas gå några hundra meter extra.

– Vi är medvetna om problemen och arbetar på att lösa dem, säger Lars Nyström. Kristianstads kommun har fyra heltids- och en halvtidsanställd parkeringsvakt. Deras arbete uppskattas i de flesta fall. Parkeringsvakterna har till uppgift att övervaka parkeringen i Kristianstads och Bromölla kommuner. Till fots, per bil och på moped ser de till att bilisterna följer gällande bestämmelser

– Allmänhetens attityd mot oss parkeringsvakter har förändrats – till det bättre. Vi får mer ros än ris för det arbete vi utför och det är positivt. Många kommer fram till oss och berömmer. De som gjort fel är medvetna om att de handlat fel och tar böterna. Vi friar hellre än fäller när det råder osäkerhet, säger kommunens sex trafikvakter och fortsätter:

– Bilisterna har bättrat sig. Vi skrev inte ut lika många parkeringsböter 2003 jämfört med året dessförinnan. Statistiken visar detta, men den är lite missvisande eftersom vi gick ut i strejk under några veckor, säger en av parkeringsvakterna som med hänsyn till sitt jobb vill vara anonym. Trafikvakternas insatser i fjol inbringade cirka 1,5 miljoner kronor i extrainkomster till kommunen. Pengar att läggas till de cirka 11,5 miljoner kronor man tar ut av de bilister som matar biljettautomaterna. Enligt den statistik som kommunens parkeringskontor i går presenterade skrev trafikvakterna under 2003 ut 3232 p-böter för bilister som drog över tiden vid biljettautomaterna i Kristianstads kommun. Det är cirka 500 färre än 2002.

1180 bilister fälldes för att de parkerade för nära korsningar, i lastzoner, på gång- och cykelvägar och övergångsställen. 350 följde inte 24-timmarsregeln.

– När det gäller parkering på handikapplats har folk skärpt sig betydligt. Bara 25 stycken fick p-böter för denna förseelse. – Parkeringsavgifterna är inget självändamål. Vad det egentligen handlar om är dels att få snurr på trafiken, dels göra den säkrare. Hade vi inte avgiftsbelagt parkeringsplatserna i centrum skulle de blockerats av dem som jobbar eller bor där så till den milda grad att inte en kund fått plats, säger Lars Nyström parkeringsansvarig på C4 Teknik.

Kristianstads kommun, har tre p-avgiftsnivåer. Följande taxor tillämpas för dem som parkerar fel:

350 kronor kostar det att parkera över tiden.

Annons

500 kronor kostar det att strunta i lastzoner eller ställa sig för nära en korsning.

700 kronor tvingas den betala som ställer sig på handikapplats.

Lars Åström

044- 18 56 49

lars.astrom@kristianstadsbladet

Kristianstad
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons