Annons

Allt färre åker färdtjänst

Förtroendet för färdtjänsten har åter minskat i november. Jämfört med november förra året reste 15 procent färre personer med färdtjänsten.
Kristianstad • Publicerad 15 december 2002

– Det är inte alls bra. Naturligtvis är det en följd av de problemen som finns som gör att färre vågar åka med färdtjänsten, säger färdtjänsthandläggaren på kommunen, Bo Rosengren. – Man vet ju inte om man blir hämtad eller ej. Problemen med färre som använder sig av färdtjänstresor är inte nya. Det var ännu värre i juli och augusti då färdtjänstresenärer i Kristianstads kommun, genom att avtal med Skånetrafiken, började nyttja beställningscentralen Samres i Helsingborg. Under de månaderna minskade antalet resor i kommunen närmare 30 procent de båda månaderna, jämfört med samma månader 2001. Sedan återfick resenärerna förtroendet för färdtjänsten under september och oktober. – Då var resandeströmmarna uppe i en normal nivå och lika många reste som under dessa månader året innan, säger Bo Rosengren. I slutet av oktober blev hela östra Skåne anslutna till beställningscentralen i Helsingborg och klagomålen via telefon om missade resor, försenade hämtningar och långa omvägar började åter strömma in. Nu har omsorgsförvaltningen siffrorna svart på vitt att färre brukare vågade använda sig av färdtjänst. I fredags träffade omsorgsförvaltningens presidium politiker från kollektivtrafiknämnden i region Skåne för att diskutera färdtjänsten. Då var uppgifterna med den minskade resandeströmmarna med på bordet. – Det är naturligtvis allvarligt att det inte finns tilltro till systemet och att man inte vågar åka. Som ytterligare underlag har Bo Rosengren färdats med färdtjänsten och själv provringt till beställningscentralen. – Jag har inte sammanställt intrycken, men jag kan se att det inte är överbelagda bilar, utan att det finns förseningar i systemet. Sedan var jag inte med på någon runda med långa omvägar. Det kan bero på att vissa taxibolag planerar om de körningar de får av Samres, säger han. När det gäller provringningen har han ringt Samres under ett par dagar. – Det överensstämmer med statistiken vi har, att det är alldeles för långa svarstider. Den kortaste svarstiden är på 20 sekunder vilket naturligtvis är bra, men flertalet låg på flera minuter – Jag uppskattar genomsnittstiden till fem–sex minuter och det fanns tillfällen då jag fick vänta i nio minuter. Då lade jag på. Jämsides med testen av färdtjänsten jobbar handläggarna på omsorgsförvaltningen med att undersöka möjligheten till en annan form av beställningscentral. – Det jobbet går framåt. Vi har tagit kontakt med olika företag. Det vi har sett som bästa alternativet är en egen beställningscentral för Kristianstad. Marcus Haraldsson 044-18 56 13 marcus.haraldsson@kristianstad.se

Kristianstad
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons