Annons

Ansiktslyft för kulturens tempel i Åhus

Kristianstad • Publicerad 4 juli 2008
Många Åhusbor ville mingla på Aoseum när ansiktslyftet presenterades.
Många Åhusbor ville mingla på Aoseum när ansiktslyftet presenterades.Foto: 
Johan Lindau.
Johan Lindau.Foto: 

Blå Station och Lindaus har gett Aoseum en ansiktslyftning. I går presenterades lyftet – och vd:n Johan Lindau höll en föreläsning om design och designprocesser.

I dag fyller Aoseum tio år – fast det firas först i augusti. Däremot passade möbelföretaget Blå Station på att ha en mingelkväll i sommartid, med musik från Martin Lindholm Band och snacks och prat.

Annons

– Det är ju nästan lika mycket folk här som på Börges tid, sa Åhmans-företagaren Henning Beyer när han klev in i det forna templet. Det var just möbeldesignern Börge Lindau, grundaren av Blå Station, som efter en viss kamp mot sonen Johan kunde köpa loss den gamla frikyrkan och göra om det till kulturhus.

– Jag stod som nummer ett på mäklarens lista, och fick ett handskrivet brev av min pappa, som ställde mig inför ett vägskäl. Låta honom köpa, eller evig ovänskap med min älskade fader, sa Johan under kvällen.

Som alla gäster kunde se blev det evig vänskap – de för få år som Börge hade kvar. Men liksom flera av hans möbelklassiker verkar även Aoseum få ett evigt liv.

– Det vi gjort nu är att ha skapat ett nytt rum i stora rummet, så det anpassar sig och harmonierar med den gamla lokalen, säger Johan Lindau.

– Jag tror det stämmer bättre med det Börge ville ha. Det ska vara ett rum för det lustfyllda. Om man går in i ett kulturhus på Österlen vill man inte se ett stort vitmålat rum, utan något annat. Samma tanke har vi här. Under föreläsningen lärde han ut designprocessorientering, hur man tillverkar aluminiumstolar på sätt som stora fabriker inte klarar av, och hur man gör stolar av pressad filt på ett sätt som bilfabrikanterna ännu inte luskat ut. Han pratade också om design – vad det är.

– För mig handlar det om att formge produkter för industriell produktion, och det ska vara utvecklande och innovativt. Men det finns en begreppsförvirring om design.

– Politiskt har man lagt design under kulturdepartementet. Vi har samma minister som har hand om bridge och isdans. Vi slåss med teatrar, dans och konst om pengarna.

– Design är kommmersiellt, och handlar om produktutveckling, förbättringar och konkurrenskraft. Därför borde det ligga under näringsdepartementet.

Clifford Johansen
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons