Annons

Asplund blir kvar i Åhus

Vin & Sprit-chefen Bengt Baron lämnar sin post i bolaget men Åhusfabrikens produktionsdirektör Krister Asplund planerar inte att följa i samma fotspår. "Jag räknar kallt med att stanna kvar ett tag till."
Kristianstad • Publicerad 26 juli 2008

I samband med att Pernod Ricards förvärv av V&S slutfördes meddelades att Bengt Baron kommer att sluta som vd den 31 oktober i år. Krister Asplund tror dock inte att Barons avgång kommer att resultera i någon kedjereaktion när det gäller uppsägningar inom bolaget och han menar att han själv i nuläget inte har några planer på att lämna sin chefspost i Åhus.

Jag gissar att Bengt helt enkelt bara vill gå vidare. Han har gjort ett fantastiskt jobb och personligen tror jag att han är mogen för ännu större uppgifter nu. Jag själv är däremot inte på väg någonstans och sådana spekulationer beror nog bara på att det ännu inte offentliggjorts att jag faktiskt ska stanna. Krister Asplund har varit produktionsdirektör för Absolutfabriken i Åhus i 26 år och har således bevittnat dramatiska förändringar när det gäller bolagets och, inte minst, varumärkets tillväxt. Och han hyser stort hopp inför framtiden och de förändringar han tror att de nya ägarna kan komma att bidra med.

Annons

– Jag tycker att det här är otroligt spännande. Pernod Ricard har en mycket stark försäljningsmuskel i världen och om det är möjligt att vi kan bli ännu större än vad vi redan är, så tror jag att de är rätt bolag att hjälpa oss med det.

Enligt Asplund har den allmänna inställningen till Pernod Ricards köp av V&S varit övervägande positiv och den eventuella oro som funnits bland de anställda har försvunnit i takt med att kunskapen om de nya ägarna och deras intentioner blivit större.

– Förändring skapar alltid osäkerhet och nervositet, men nu skulle jag bli väldigt förvånad om någon fortfarande är orolig. Jag tror mest att alla är förväntansfulla. Nu är det ju mer spännande än någonsin.

Jin Lavesson 044-185553 jin.lavesson@kristianstadsbladet.se
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons