"Att driva företag är tufft”
Montern är stilfullt uppbyggd och dekorerad med allt från gamla böcker till krukväxter och torra grenar. Storsäljaren för Azalea UF är annars drakäggen – guldfärgade halva äggskal skapade i betong.
– Det vi säljer i företaget är just olika dekorationer gjorda av betong. Det har gått ganska bra för oss, hittills har vi sålt för 5000 kronor, och det är en bra summa för ett UF-företag, berättar Ellen Nyberg, som driver företaget tillsammans med klasskamraten Sofia Nilsson.
Idén att skapa konstföremål i betong kom mycket tack vare Ellens moster, som gjutit mycket i betong. Nu marknadsför de unga företagarna sina produkter på mässor och via sociala medier.
– Det har varit tuffare än vad jag trodde att driva företag, men samtidigt väldigt roligt. Man lär sig oerhört mycket. Innan UF hade jag inga planer på att bli företagare, men nu är det absolut något jag kan tänka mig i framtiden, säger Ellen Nyberg.
Hannah Björk kan också tänka sig att bli företagare i framtiden. Hon går också på Milnergymnasiet, och driver UF-företaget Björk Magazine – en e-tidning som man kan prenumerera på. Hannah skriver på engelska, och skapar ett innehåll med mycket tips och inspiration. Hon är noga med att påpeka att magasinet är politiskt neutralt, och inte exkluderar någon.
– Det är synd att man har lite begränsningar som UF-företag, och måste ta betalt via swish. Jag har haft förfrågningar om prenumeration från såväl USA som Australien som Afrika, men det har inte gått att lösa rent praktiskt, berättar Hannah.
Närmare 40 unga företagare fanns på plats vid den traditionsenliga UF-mässan på Galleria Boulevard under fredagseftermiddagen.
– Intresset för UF har definitivt ökat, framför allt är det fler skolor som har UF, säger Lars-Inge Wigren, UF-lärare på förför allt Österänggymnasiet.