Annons

Att finnas där läsarna finns

Att kombinera traditionella ledartexter med modern opinionsbildning. Att få en papperstidning att fortsätta engagera i en digitaliserad verklighet. Om det pratade Carolin Dahlman på Kulturkvarterets kulturlunch.
Kristianstad • Publicerad 27 februari 2017
Carolin Dahlman pratade om modern opinionsbildning på Kulturkvarteret. Foto: Tommy Svensson
Carolin Dahlman pratade om modern opinionsbildning på Kulturkvarteret. Foto: Tommy Svensson

Hur många prenumererar på Kristianstadsbladets papperstidning? frågar Dahlman åhörarna.

I stort sett samtliga av det dryga 80-talet i publiken räcker upp handen. Det är slutsålt på Kulturkvarterets kulturlunch när Carolin Dahlman, politisk redaktör på Kristianstadsbladet, har bjudits in. Christianstads Pensionärsuniversitet (ChriPU) är värdar och på programmet står modern opinionsbildning med allt vad det innebär i en verklighet och ett debattklimat som allt mer kretsar kring sociala medier.

Annons

Färre är villiga att betala för journalistik. Vad betyder det för demokratin att de yngre generationerna inte läser tidningen i samma utsträckning – eller ens alls – som den äldre generationen?

– Vi måste hjälpas åt att få barn och barnbarn att läsa tidningen, säger Carolin Dahlman, som själv skriver ledartexter som publiceras i papperstidningen, men som också är aktiv med att sprida materialet i alla tänkbara sociala medier.

– Jag måste finnas där läsarna finns, konstaterar hon.

Och sätter samtidigt fingret på alla mediehus stora dilemman. Att finnas där läsarna finns – men samtidigt våga ta betalt för sitt innehåll.

Följ Carolin Dahlman på twitter, Instagram och Facebook.

Robin NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons