Att finnas där läsarna finns
Hur många prenumererar på Kristianstadsbladets papperstidning? frågar Dahlman åhörarna.
I stort sett samtliga av det dryga 80-talet i publiken räcker upp handen. Det är slutsålt på Kulturkvarterets kulturlunch när Carolin Dahlman, politisk redaktör på Kristianstadsbladet, har bjudits in. Christianstads Pensionärsuniversitet (ChriPU) är värdar och på programmet står modern opinionsbildning med allt vad det innebär i en verklighet och ett debattklimat som allt mer kretsar kring sociala medier.
Färre är villiga att betala för journalistik. Vad betyder det för demokratin att de yngre generationerna inte läser tidningen i samma utsträckning – eller ens alls – som den äldre generationen?
– Vi måste hjälpas åt att få barn och barnbarn att läsa tidningen, säger Carolin Dahlman, som själv skriver ledartexter som publiceras i papperstidningen, men som också är aktiv med att sprida materialet i alla tänkbara sociala medier.
– Jag måste finnas där läsarna finns, konstaterar hon.
Och sätter samtidigt fingret på alla mediehus stora dilemman. Att finnas där läsarna finns – men samtidigt våga ta betalt för sitt innehåll.