Bättre studiero behövs i klassrummen
Elevhälsan har i två omgångar granskats av PwC på uppdrag av kommunrevisionen.
I den första omgången förra våren som omfattade organisation, arbetssätt och riktlinjer upptäcktes en del förbättringsområden. Det ledde till att revisionen ville ha en fördjupad granskning av elevhälsan på ett antal utvalda skolor: Centralskolan, Degebergaskolan och Fjälkinge skola.
I den rapport som nu ligger klar har man utgått från frågan om barn- och utbildningsnämnden säkerställer att elevhälsan i grundskolan bedrivs ändamålsenligt. Sex olika kontrollmål har gåtts igenom och fyra av dem uppfylldes bara delvis.
Ett av de områden där revisionen ser behov av åtgärder är elevernas möjlighet till en bra arbetsmiljö med studiero. Elevrådsrepresentanter har intervjuats och det framgår att arbetsmiljön i klassrummen varierar.
Den trygghets- och trivselenkät som genomförs i skolorna visar också att det endast är 63,1 procent av eleverna i årskurserna 7 till 9 som upplever studiero på alla eller nästan alla lektioner. Revisionen efterlyser nu åtgärder som ger förutsättningar för skolorna att skapa studiero i klassrummen för att eleverna ska kunna nå kunskapsmålen. Revisionen ser även problem i att särskilt begåvade barn inte alltid får det stöd de behöver i form av ökade utmaningar. Där vill man också se förbättringar. Man ser också ett behov av att korta ner väntetiderna för ärenden till centrala elevhälsan.
Revisionen konstaterar samtidigt att det pågår ett arbete med att förbättra elevhälsan, där bland annat riktlinjer har tagits fram. Det finns nu också rutiner vad gäller elever med behov av särskilt stöd, vilket tidigare har kritiserats.