Annons

E22-utvidgning i fara

I nästa vecka avgörs E22:s framtida öde från Hörby till Vä i Vägverkets styrelse. Det är ett möte som boende vid nuvarande E22 fruktar.– Risken är stor det inte blir någon motorväg alls utan bara en vanlig vajerväg, tror Pål Nilsson.
Kristianstad • Publicerad 11 december 2002
Kommer E 22 någonsin att bli motorväg förbi Tollarp?
Kommer E 22 någonsin att bli motorväg förbi Tollarp?Foto: 
Trion Leif-Inge Nordström, Pål Nilsson och Göran Trobro som alla bor utefter dagens E 22 känner sig överkörda och fruktar att det aldrig blir någon motorväg som knyter samma Hörby- och Vä-motorvägarna.
Trion Leif-Inge Nordström, Pål Nilsson och Göran Trobro som alla bor utefter dagens E 22 känner sig överkörda och fruktar att det aldrig blir någon motorväg som knyter samma Hörby- och Vä-motorvägarna.Foto: 
De kämpar för att E22 skall bli motorväg genom hela Skåne. Trion Leif-Inge Nordström, Pål Nilsson och Göran Trobro fruktar att sträckan förbi Linderöd, Sätaröd och Tollarp bara byggs ut till 2+1-väg och aldrig blir fyrfilig.BILD: BOSSENILSSON
De kämpar för att E22 skall bli motorväg genom hela Skåne. Trion Leif-Inge Nordström, Pål Nilsson och Göran Trobro fruktar att sträckan förbi Linderöd, Sätaröd och Tollarp bara byggs ut till 2+1-väg och aldrig blir fyrfilig.BILD: BOSSENILSSONFoto: 
Göran Trobro, Pål Nilsson och Leif-Inge Nordström diskuterar sitt motförslag med Vägverkets utredning som underlag.
Göran Trobro, Pål Nilsson och Leif-Inge Nordström diskuterar sitt motförslag med Vägverkets utredning som underlag.Foto: 

Igår och idag var det chefsmöte på Vägverket. Vid detta diskuterades bland annat budget och organisationsfrågor. Skånes nya vägdirektör Susanne Lindh var en av deltagarna.

Ett av hennes uppdrag; Att argumentera för pengar till utbyggnaden av E22 från Hörby Norra till Vä. Det är en tuff uppgift i strama budgettider och med den parlamentariska situation som råder efter valet. Den nu gällande nationella vägplanen säger att E22 förbi Linderöd, Sätaröd och Tollarp skall börja byggas senast år 2007. Prislapp knappt trekvarts miljard kronor.

Annons

Men i nästa vecka sammanträder Vägverkets styrelse för att upprätta den nya nationella vägplanen som ska gälla fram till år 2015 och som blir offentlig i mitten av januari år 2003.

Då är det inte alls lika givet att det blir några pengar över huvud taget till motorvägsplanerna från Hörby Norra upp till Vä trots de långt gångna förberedelsearbetena och att ärendet faktiskt snart är klart för regeringens tillståndsprövning. Pål Nilsson, Göran Trobro och Leif-Inge Nordström i Västra och Östra Vram samt i Sätaröd är tre av hundratals personer som bor utefter dagens E 22 som sett fram emot den nya motorvägen ur både trafiksäkerhets- och miljösynpunkt.

– Vi trodde att allt var klart men fick reda på att en skrivelse direkt till Vägverket centralt ställt alla begrepp på huvudet och att man nu skall utreda om det inte går att bygga ut den befintliga vägen, säger Göran Trobro upprört.

Han har tillsammans med bland andra Pål Nilsson och Leif-Inge Nordström suttit med i den referensgrupp som Vägverket Skåne skapade. Nu känner man sig överkörda, ja nästan lurade.

– Vi har svarat med en protestskrivelse och lagt ett motförslag. Det går ut på att en ny motorväg byggs enligt Vägverkets förslag från den så kallade folkvagnskurvan upp till Vä för cirka hälften, det vill säga 300 miljoner kronor. Sedan kan man utnyttja befintlig väg söderut. Hur man ska göra i Linderöd får bli Vägverkets sak, tycker Göran Trobro och får medhåll av både Pål Nilsson och Leif-Inge Nordström.

– På något sätt känns det som om vi som bor utefter vägen idag har glömts bort i debatten. Annars visar Vägverkets utredning att det är vi som är hårdast drabbade. Här berörs tre gånger så många människor av störande trafikbuller, antalet trafikdödade är dubbelt så stort och de farliga utsläppen är dubbelt upp än vid de andra alternativen, säger Pål Nilsson. E 22-utredaren Kjell Lindahl på Vägverket i Skåne förstår trions farhågor.

– Vi är väldigt spända på vad som kommer att stå i den nya nationella vägplanen som presenteras i mitten av januari nästa år.

– Vägverkets ekonomiska ramar plus de bindningar man fått i direktiven från regeringen pekar på att vi inte kan komma igång som planerat år 2007.

– Vi vill därför vänta på besked innan vi gör de kompletteringar som Vägverket centralt begärt in från oss, förklarar Kjell Lindahl.

Han säger också att man regionalt kanske tvingas att pröva om det inte går att lösa delar av E 22-frågan söder om Kristianstad med så kallad 2+1-väg med vajermitträcken.

Annons

– Men när det gäller sträckan förbi Linderöd och norr om Tollarp borde man bygga med slutlig standard direkt.

Alltså motorväg?

– Ja. Fast så kommer brasklappen.

– Men medger inte de ekonomiska ramarna det måste vi börja fundera över alternativa lösningar. Trafiksäkerhetsarbetet får inte stanna upp.

Alltså; Vägverket i Skåne utesluter inte att man tvingas bygga en fattigmansmotorväg med vajermitträcke eller kanske rentav bara en så kallad 2+1-väg där E 22 nu går.

I så fall torde ett motorvägsbygge enligt de planer som finns idag aldrig någonsin förverkligas.

– Löser man det så permanentas järnridån genom Tollarp. Och Sätaröd...ja då utplånas hela byn, tycker Leif-Inge Nordström.

Men både han och alla andra berörda liksom Vägverket Skåne får vänta på besked tills januari 2003 då den nya nationella vägplanen offentliggörs.

Ulf Matson

044-18 55 60

ulf.matson@kristianstadsbladet.se

KRISTIANSTAD
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons