Annons

”Elevernas lärande blir lidande”

Ansvarsfördelningen inom gymnasieskolan är oklar. Flera rektorer säger sig leda samma elever. Andra elever verkar vara utan huvudman. Det visar Skolverkets granskning av gymnasieskolan i Kristianstad kommun.
Kristianstad • Publicerad 17 januari 2001

Under andra halvan av förra året genomförde Skolverket en grundlig undersökning av gymnasieskolan och gymnasiesärskolan i Kristianstad. Arbetsfördelning, styrning och egenkontroll synades i sömmarna.

Med hjälp av besök på skolorna, intervjuer med personal, elever, föräldrar och politiker och granskning av dokument anser sig Skolverket ha en klar bild. Domen är inte nådig.

Annons

Verket har koncentrerat sig på 17 områden. På inte mindre än 11 av dem riktar verket kritik mot kommunen. Den grundläggande kritiken är att ingen av kommunens nämnder ansvarar för särskolan. Åtminstone inte att döma av nämndernas reglemente.

– Barn- och utbildningsnämnden (BUN) har det praktiska ansvaret. Självklart är det så vi upplever det vare sig det står skrivet eller ej, säger BUN:s vice ordförande Michael Anefur (kd). Flera lärare i gymnasiesärskolan är missnöjda med att de inte fått tillräcklig fortbildning. Kommunen har de senaste åren i allt större utsträckning integrerat särskolan i gymnasiet. Det har medfört att många lärare utan specialkompetens undervisar elever med särskilda behov. Lärarna upplever att de inte har tillräcklig kompetens. Skolverket menar att det går ut över eleverna. Deras möjligheter att hämta in den kunskap de behöver, minskar när lärarna inte kan hjälpa dem på rätt sätt.

– Det är rektors ansvar att se till att lärarna får den kompetensutveckling de behöver. Nämnden kan inte veta exakt hur fortbildningen ser ut på varje skola, förklarar Michael Anefur.

Hans försvar leder raskt till nästa kritikpunkt. Vem ansvarar för elever och lärare på särskoleprogrammen som är utlokaliserade på de olika gymnasieskolorna? Enligt Skolverket är det ingen som riktigt vet svaret på den frågan. BUN-ordförande Heléne Svensson (s) menar att särskolan är en egen enhet och att rektorn ansvarar för all verksamhet. Personalen på plats i skolan är av annan uppfattning.

En biträdande rektor menar att det är Österängskolans rektor som ansvarar för de särskoleelever som läser på livsmedelsprogrammet. Rektorn på Wendesskolan ser sig som ledare även för särskolans elever som håller till i Norra Åsum.

– Det är ganska nytt att även särskoleelever har rätt att välja fritt bland programmen. Vi befinner oss i ett uppbyggnadsskede, säger Heléne Svensson.

Michael Anefur tillägger:

–Det råder fortfarande stor otydlighet om ansvarsfördelningen. Vi har inte lyckats komma så långt som vi velat. I veckan har politikerna i BUN gett förvaltningen i uppdrag att ta fram en utvecklingsplan för hela särskolan, det vill säga även grundsärskolan. Planen ska ge konkreta förslag på hur särskolan kan förbättras.

Det återstår att se hur många av bristerna som BUN lyckas rätta till innan Skolverket återkommer till kommunen. Verket förväntar sig resultat inom tre till sex månader.

malin.ullman

@kristianstadsbladet.se

Av Malin Ullman 044-18 56 13
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons