Annons

En liten aktör bland jättarna

En liten aktör bland de stora livsmedelsjättarna. Men Kristianstadsföretaget Mat&Ro tror sig ha hittat sin väg uppåt i matkassedjungeln. "Vi har hållit fast vid vår ursprungsidé", säger Jonas Bondesson, vd för Mat&Ro.
Jonas Bondesson
Kristianstad • Publicerad 26 april 2017
Matkasseföretaget Mat&Ro fortsätter växa trots konkurrensen från de stora livsmedelsjättarna. "Vi satsar på hög kvalitet och närodlat", säger vd Jonas Bondesson. Foto: Tommy Svensson
Matkasseföretaget Mat&Ro fortsätter växa trots konkurrensen från de stora livsmedelsjättarna. "Vi satsar på hög kvalitet och närodlat", säger vd Jonas Bondesson. Foto: Tommy Svensson

Mat&Ro var ett av de tidigaste matkasseföretagen i Sverige. När verksamheten startade 2009 var bara ett fåtal företag i branschen igång, och de fanns uteslutande i storstadsregionerna.

Att Jonas Bondesson och hans kusin tillika kocken Martin Skoog drog igång företaget berodde till stor del på att de saknade tjänsten själva.

Annons

– Vi hade precis fått barn, och sökte på nätet efter tjänster där man kunde få matkassar levererade hem. Vi hittade bara två aktörer, men ingen här omkring, berättar Jonas.

Alltså startade kusinerna ett eget matföretag. Jonas Bondesson hade haft bolag sedan tidigare, så steget var inte så stort. Tanken var att kocken Martin skulle driva Mat & Ro, men...

– Verksamheten tog fart redan från början så det dröjde inte länge innan jag sade upp mig från mitt jobb och började jobba med Mat&Ro på heltid, säger Jonas.

Mat&Ro var alltså tidigt ute med digital matshopping. Men utvecklingen med matkassar och matförsäljning via nätet har gått snabbt de senaste åren, och ett par år efter starten började de stora livsmedelsjättarna vakna till. Plötsligt befann sig det lilla matkasseföretaget från Kristianstad i gungning när konkurrensen spetsades till och de stora livsmedelsbolagen började pressa priserna.

– Det var en period där vår omsättning sjönk, och man började fundera på hur vi skulle möta konkurrensen. Priset kommer vi aldrig ha någon möjlighet att konkurrera med, utan för oss gäller det helt enkelt att vara tillräckligt bra för att kunderna ska komma tillbaka. Vi beslöt oss för att behålla vår ursprungstanke, och köra vidare med konceptet hög kvalitet och närodlade råvaror. Det var ett klokt beslut, säger Jonas Bondesson.

Efter de något skakiga åren 2011 och 2012 har företaget åter hittat fast mark, och växer successivt från år till år.

I dag har Mat&Ro 10 anställda, varav tre heltidsanställda kockar. Alla menyer skapas och provlagas innan de går in i någon veckomeny. Åtta olika matkassar finns att välja på, varav den klassiska familjekassen säljs mest.

– Kockens förberedda, det vill säga den matkasse vi har där vi förberett så mycket som möjligt av maten går också mycket bra, konstaterar Jonas Bondesson.

Digital försäljning av livsmedel är fortfarande i sin linda. Även om näthandeln av livsmedel i fjol uppgick till sex miljarder kronor är det uppskattningsvis bara två procent av befolkningen som handlar mat på nätet.

Under 2017 väntas dock näthandeln med livsmedel öka med 1,7 miljarder, spår Svensk Handel.

Annons

– Och snart kommer de som är runt 20 i dag, och som har en helt annan vana att handla på nätet att skaffa familj. Då kommer det inte vara två procent som handlar mat på nätet, utan kanske tio-femton procent, konstaterar Jonas Bondesson, och konstaterar:

– Det ska bli spännande att se var utvecklingen tar vägen, hur konsumenterna i framtiden kommer att agera. Det är det ju ingen som riktigt vet, utan mycket är spekulationer och gissningar.

Som matkasseföretag gäller det att vara med i racet, att ha tillräcklig fingertoppskänsla för att fortsätta kunna hävda sig i tuff konkurrens. Det har Mat&Ro gjort hittills.

– Vi har ökat omsättningen från år till år. Målet är att omsätta 30-35 miljoner om tre-fyra år, vi ligger på cirka 22 i dag, säger Bondesson.

Hur?

– Vi har redan utökat rent fysiskt, och har tagit oss in på marknaden i Stockholm och Göteborg. Därifrån ska vi jobba oss söderut via de lite större städerna.

Tanken finns också att matkassekunderna ska kunna beställa "lösplock" ihop med sin matkasse – som toapapper, pålägg, mjölk och bröd. Att det ska bli någon kassako för Mat&Ro är dock mer tveksamt.

– Men som en service till våra kunder kan det löna sig, säger Bondesson.

Efter att ha jobbat med mat och matkassar i åtta år har ett stort matintresse vuxit fram hos Jonas Bondesson. Numera lagar han gärna mat, bjuder på mat, och provar rätter på restauranger både utomlands och hemma i Sverige för att hitta matinspiration.

Ett skäl till att man väljer matkasse är ju inte bara bekvämlighet, utan också att man har så dålig fantasi när man ska laga mat. Hur lyckas ni variera er?

Annons

– Det är också en styrka vi har. Vi har fantasiskt duktiga kockar, som verkligen brinner för vad de gör. Inget recept förekommer i matkassarna oftare än en gång om året. Vi har en enorm bank med recept – vi har faktiskt pratat om att man kanske skulle ge ut en kokbok med "kockarnas bästa".

Mat&Ro använder sig av närproducerade råvaror, mycket handlas från Bondens Skafferi. Här kommer Hampus Andersson lastad med lök.
Mat&Ro använder sig av närproducerade råvaror, mycket handlas från Bondens Skafferi. Här kommer Hampus Andersson lastad med lök.
I dag har Mat&Ro tio anställda, här jobbar Christina Johnsson och Gurianne Sandven.
I dag har Mat&Ro tio anställda, här jobbar Christina Johnsson och Gurianne Sandven.
"Målet är att vi ska omsätta 35 miljoner om tre-fyra år", säger Jonas Bondesson.
"Målet är att vi ska omsätta 35 miljoner om tre-fyra år", säger Jonas Bondesson.

"Vår omsättning sjönk, och man började fundera på hur vi skulle möta konkurrensen. Priset kommer vi aldrig ha någon möjlighet att konkurrera med, utan för oss gäller det helt enkelt att vara tillräckligt bra för att kunderna ska komma tillbaka."

vd Mat&Ro

Cecilia IsbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons