Annons

ESS kan rädda flygplatsen

ESS kommer att få stor betydelse för infrastrukturen i Skåne och det krävs att vägar byggs ut. Men hur det påverkar E22 är för tidigt att säga. Däremot kan det rädda Kristianstad Airport.
Kristianstad • Publicerad 3 augusti 2009
ESS ställer stora krav på infrastrukturen för att det ska fungera som tänkt. BILD: ESS-Scandinavia
ESS ställer stora krav på infrastrukturen för att det ska fungera som tänkt. BILD: ESS-ScandinaviaFoto: 
Timothy Ayris.
Timothy Ayris.Foto: 
Bengt Gustafson.
Bengt Gustafson.Foto: 

När ESS börjar användas 2019 spelar infrastrukturen stor roll. Väg E 22 från Trelleborg till Norrköping är en av Sveriges stamvägar. Redan 2010 bedöms 40 000 fordon passera Lund dagligen, ett kapacitetsproblem som får byggas bort med fler trafikplatser och körfält.

I den rapport PriceWaterhouseCoopers (PWC) gjort om effekterna av ESS, konstateras att flera vägar behöver byggas ut i framtiden. Bland annat behövs ett tredje körfält på E 6 mellan Malmö-Helsingborg, och en fast förbindelse mellan Helsingör-Helsingborg för tåg för att avlasta Öresundsbron. Inte minst när det nu är klart att Tyskland vill bygga en fast förbindelse över Fehmarn, mellan danska Rödby och Puttgarden. Denna ska stå klar 2018, samma år som ESS börjar bli klart. Hur det påverkar planerna för E2 2 till Kristianstad återstår att se. Kommunalrådet Bengt Gustafsson (M)förutsätter att detta bör kunna påskynda utbyggnaden.

Annons

På Vägverkets kontor i Kristianstad har man inte fått veta mer:

– Hur det påverkar utbyggnaden av E 22 får man fråga politikerna om. Vi har inte fått några besked om detta än, säger Anna Wildt-Persson, chef för samhällsutvecklingen.

– Vad jag känner till har vi inte fått några särskilda direktiv om utbyggnad av E2 2 i anslutning till ESS.

Däremot påbörjas arbetet på två etapper 2010: Hurva–Rolsberga samt Hörby Norra–Linderöd. Vid ESS placering i Öresundsregionen har det framhållts närheten till en internationell flygplats. Kastrup har 20 miljoner resenärer årligen. Men PWC skriver att Kastrup kan nå kapacitetstaket 2014, då det inte finns plats för mer utökning av flygplatsen.

Det gör att PWC anser det finns utrymme för Sturup att växa.

I Kristianstad hoppas ansvariga att det här ska spilla över även på flygplatsen i Everöd, som för en halvtynande tillvaro.

– Från Lund och norr om den staden är det marginell tidsskillnad mellan att köra till Everöd och Sturup. Det skiljer inte så många minuter, säger Bengt Gustafsson och fortsätter:

– Jag har en känsla av att Kristianstad Airport kan dra nytta av det här. 40 minuter från Lund och gratis parkering.

Han hävdar att det finns flera fördelar som flygplatsen kan lyfta fram.

– Då gäller det att man från flygplatsens sida är framsynta redan nu och studerar vilka flyglinjer kan behövas med anledning av ESS och så vidare. Flygplatsens vd Thimoty Ayris blir överraskad när han hör planerna om ESS och att Kastrup kanske kan få kapacitetsproblem.

Annons

– Det var de första positiva nyheterna vi fått sedan jag började här.

– Allt som drar folk in till Skåne är en fördel även för oss. Men i nuläget måste vi fokusera på det vi påbörjat och fortsätta det arbetet, säger han.

Han tror det är mer på lång sikt de ska jobba mot ESS.

– På kort sikt så måste vi jobba med att hålla linjen till Stockholm, minska kostnaderna och på sikt öka trafiken.

Clifford Johansen
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons