Annons

Ett åttiotal hushåll utan telefon

Utan tv, telefon och internet i över en månad. Familjen Johnsson i Karsholm är trötta på Telia, som har fortsatta problem med att få telefonin att fungera i nordöstra Skåne.
Kristianstad • Publicerad 17 augusti 2009

Tv, telefoni och internet över telefonijacket har marknadsförts av Telia som en smidigare lösning. Men sårbarheten blir betydligt större.

Det är något Catrin Johnsson och hennes familj i Karsholm fått känna på.

Annons

– I början av sommaren gick det sönder och var borta i två veckor. När vi väl fick tillbaks det hade vi nätet i tre dagar. Sedan bröts det igen. Nu går vi snart in på sjätte veckan, och vi har inte fått tillbaka något än.

Det sista beskedet hon fick av Telia var en lösning till den sista augusti.

– Vi har en nio månaders bebis, då är man beroende av att telefonin fungerar.

Visserligen har de även en mobiltelefon. Men där de bor är täckningen så dålig, att de måste gå iväg 100 meter för att kunna ringa. Flera andra läsare har också hört av sig till Kristianstadsbladet och berättat om hur de varit utan telefon i flera veckor – och inte minst om hur svårt det är att ta sig igenom Telias felanmälan med talsvarsmaskinen.

Ett exempel är Mikael Persson.

– Den 9 juli felanmälde jag, och fick ringa gång på gång för att få felet åtgärdat. Slutligen blev jag uppringd den 31 juli, då sa de att felet var lagat. Men när han testade visade det sig att hans hemnummer gick till en vilt främmande människa. Teknikern hade korskopplat kablarna, och nu var Mikael Persson fortfarande utan telefon.

– Sedan vet man inte hur mycket den andra människan ringer för, och om det det hamnar på min teleräkning.

Däremot gick det inte att koppla tillbaka lika lätt. Hans ärende hamnade åter längst ner i kön – och eftersom numret dit det var korskopplat inte var registrerat hos Telia, kunde bolaget inte ens göra en medflyttning under tiden. Karin Nordlundh, infoansvarig hos Telia, bekräftar att de har stora problem över hela landet.

– Det har varit den regnigaste sommaren på 50 år och mycket åska. Vi har tre gånger fler felanmälningar än normalt, det gör att vi ligger efter med reparationstiderna.

Normalt ska fel åtgärdas inom tre dagar, säger hon. I nordöstra Skåne är det nu så mycket att det är ytterligare fem dagars väntetid. Ett 80-tal är utan telefon i nuläget.

Annons

– Sedan, i just de här fallen ni tagit upp, har det varit flera olika kabelfel. När en kabel har lagats har det visat sig vara fel även på andra ställen. Men nu vet jag att en tekniker fått en arbetsorder idag till famijen i Karsholm. Nordlundh säger också att de för en dialog med koncernbolaget Skanova:

– Vi har sagt att det oacceptabelt långa tider för att laga felen i deras nät.

När Mikael Persson får tillbaka sin telefon – och sedan sin faktura – uppmanas han att begära en en specifikation över ringda samtal. Sedan får han kontakta kundtjänst och be dem rätta till fakturan.

– Det finns inget system som kan gå in och ordna deras fakturor automatiskt, det måste göras manuellt, säger Karin Nordlundh.

Clifford Johansen
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons