Annons

EU-moppen går hem i alla läger

På kort tid har den blivit en succé för mopedbranschen. Den nya EU-moppen, som får framföras i 45 kilometer timmen, går hem i de flesta läger. –Det här är mer ett alternativ till bilen. Hela familjen kan samsas om en moped, säger handlaren Per Inge Sponn.
Kristianstad • Publicerad 7 april 2001
Moppar på rad. Nyförsäljningen av mopeder har ökat raskt. I år räknar branschen med att sälja uppemot 20000 exemplar i Sverige.Foto: 
Lika, ändå olika. Per Inge Sponn demonstrerar nationella mopeder och EU-mopeder. Det som skiljer utseendemässigt är en registreringsskylt baktill på EU-moppen.Bilder: WILLY ALMFoto: 
Olika modeller. En av de mest populära modellerna för tillfället är scootermopeden med automatväxel.Foto: 

För några år sedan var mopedhandlarna djupt oroade. Försäljningen stod nästan still, de enda som köpte mopeder var 15-åringar medan de äldre kategorierna slutat helt.

Dessutom var det ute bland trendriktiga 15-åringarna att köra moped. Helt ute. På skolgårdarna då syntes bara ett fåtal mopeder, som såg malplacerade ut bland alla cyklar. Nu är bilden helt annorlunda. 10-20 moppar invid cykelparkeringen på en vanlig skolgård i någon av Kristianstads grundskolor är inget ovanligt. Mopeden har åter blivit populär.

Annons

–Vi räknar med att kunna sälja 300 mopeder i år. I fjol sålde vi ett par hundra, säger Kurt Mohlin, handlare i Kristianstad.

–Idag är mopeden ett alternativ till bilen. Den är lättanvänd, har automatchoke och automatväxlar, så det är bara att gasa och köra. Det gör att alla i familjen kan använda den. Mc-Center i Kristianstad har märkt ett ökat intresse för mopederna. De har tagit in några modeller, men valt att ligga lågt tills de pejlat marknaden ordentligt.

Per Inge Sponn i Fjälkinge har också noterat en kraftig försäljningsuppgång av mopeder. Affären intill Ekohallen har han nödgats bygga ut, för att husera alla moppar som nu kommer in.

–Vi sålde 128 mopeder i fjol. Det blir nog fler i år...

Under åren 1996-1998 var nyförsäljningen av mopeder i Sverige mellan 5000 och 8000 exemplar årligen.

Men ifjol exploderade det till 14000 mopeder. Mc- och mopedbranschens prognoser pekar mot att upp emot 20000 kommer att säljas i år. Men det är faktiskt inte EU-mopparna som står för hela ökningen. En stor andel av kunderna köper nationella varianter. Skälet är att dessa kan man köra med på vanliga cykelvägar. Och man får inga p-böter med en vanlig moped som saknar registreringsskylt...

–Jag tror att försäljningen är uppdelad på 50-50, beträffande EU-mopeder och vanliga, säger Per Inge Sponn.

–Men det kommer väl att bli fler EU-mopeder framöver. Inte minst för att de vanliga snart kommer att sluta att säljas. Sedan kan hela familjen samsas om en EU-moped. Mamman eller pappan kör med den till jobbet, son och dotter använder den på helgerna.

En paradox hittills är dock att samma moped kan klassas som antingen EU-moped eller vanlig moped.

–Skillnaden är strypningen, som sätts i från fabrik, säger Per Inge Sponn och visar några identiska maskiner. Den ena med registreringsskylt, den andra utan. Utomlands får mopederna gå fortare än här hemma. Därför stryps motoreffekten, eftersom en EU-moped inte får gå fortare än 45 kilometer i timmen.

Annons

En traditionell moped får inte gå snabbare än 30, vilket innebär att det sitter olika pluggar i ljuddämparna eller liknande anordningar.

För att få köra EU-mopeden krävs dock ett förarbevis, om man inte har ett giltigt körkort. Hittills har det varit få utbildare av 15-åringar i Kristianstadsregionen.

Nu har de olika mopedhandlarna sökt, och en del har fått behörighet, att utbilda eleverna. Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment, medan det avslutande provet är enbart teoretiskt. Priset för att ta ett förarbevis beräknas till runt tusenlappen.

clifford.johansen

@kristianstadsbladet.se

Av Clifford Johansen 044-185640
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons