Annons

Expert: ”Inte vanligt att centrumgallerior står tomma”

Näthandeln växer så det knakar. Det väntas drabba den fysiska kläd- och skohandeln särskilt hårt de närmaste åren. Samtidigt gapar allt fler butikslokaler tomma både på gågatorna och i Galleria Boulevard.
Kristianstad • Publicerad 21 december 2018
Rickard Johansson på Handelns utredningsinstitut följer utvecklingen i Kristianstad med spänning.
Rickard Johansson på Handelns utredningsinstitut följer utvecklingen i Kristianstad med spänning.Foto: Kollage

Vissa satsningar går hem, andra inte. Det konstaterar Rickard Johansson på Handelns utredningsinstitut, HUI, i Stockholm. Där följer man med spänning handelsutvecklingen i Kristianstad sedan C4 Shopping öppnade i september.

– Det är väldigt intressant att följa Kristianstad. Särskilt i ljuset av att e-handeln står för i princip all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln 2017. Det är ett trendbrott, säger Rickard Johansson.

Annons

Historiskt sett slår näthandeln hårt mot de fysiska butikerna när den når 15 procent av handeln inom en viss bransch. E-handels andel för kläder och skor låg förra året på ungefär 16 procent.

– Kläder och skor är den bransch som under de senaste åren börjat ge effekt för den fysiska butikshandeln.

Det märks inte minst i Kristianstads stadskärna. Som Kristianstadsbladets granskning visar står ett stort antal lokaler i city tomma.

– En viss vakansgrad är ett naturligt inslag. Men om det är många tomma lokaler är det givetvis inte roligt, säger han.

Att en citygalleria som Galleria Boulevard har flera tomma butiksytor hör heller inte till vanligheterna, enligt Rickard Johansson.

– Det är inte vanligt att centrumgallerior står tomma, men det händer att det bara är ett fåtal butiker periodvis. Det finns exempel på större städer där man behövt hitta nya format för vissa gallerior med en ny mix av verksamheter.

Än är det dock för tidigt att säga något om hur handelsmönstren förändrats i och med C4 Shoppings öppnande, tycker han. Det är något man kommer behöva följa över flera år.

– När ett nytt område etableras skakas marknaden om, och när det hänt mycket i en stad kan det hända att det blir vissa vakanser. Det tar ett tag innan den nya balansen har satt sig.

Trenden när HUI kartlagt Sveriges stadskärnor är att allt fler lokaler formas om till exempelvis frisersalonger, nagelsalonger och mäklarkontor.

I Kristianstads fall är ändå den förhållandevis lilla stadskärnan till handlarnas fördel, enligt Rickard Johansson.

Annons

– Personligen tror jag att det är en styrka inför framtiden att som i Kristianstads fall ha en tydlig koncentration av verksamheter samlade i centrum, i nära anslutning till där människor bor. Den tydligt klustrade handeln är troligtvis bäst rustad för framtidens tuffare konkurrens.

Hilda ÄrlemyrSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons