Annons

Fallet Kåre: "Borde prövas”

Var det rätt agerat när ordförande i omsorgsnämnden ensam tog beslutet att överklaga Kåre Kristenssons begäran om personlig assistans? Det är långt från självklart menar juridisk expertis.
Kristianstad • Publicerad 11 augusti 2020 • Uppdaterad 17 augusti 2020
Kåre Kristenssons fall engagerar.
Kåre Kristenssons fall engagerar.Foto: Mikael Persson

Fallet Kåre Kristensson som har kämpat för rätt till personlig assistans har både berört och upprört många kommuninvånare. Han fick rätt hos förvaltningsrätten, men omsorgsförvaltningen överklagade till kammarrätten och under tiden som ärendet hanteras får han ingen assistans.

Beslutet att överklaga skrev omsorgsnämndens ordförande Emelie Nyberg (M) under. Det gjordes på delegation, vilket innebär att hon tog beslutet som nämndens företrädare.

Annons

Att ärendet inte togs upp inför hela omsorgsnämnden möttes av stark kritik från flera nämndsledamöter och det har ifrågasatts om Nyberg agerade rätt.

Kristianstadsbladet tog kontakt med Henrik Wenander, professor i offentlig rätt vid Lunds universitet, för att få klarhet i vad som gäller i ett sådant här fall. Och han ser att det kan finnas vissa frågetecken.

– Övriga ledamöter i nämnden kan nog hitta argument för att det borde prövas, konstaterar han.

I kommunens delegationsordning för omsorgsnämnden, det vill säga regelverket för vem eller vilka som får ta beslut i olika typer av ärenden, står att ordförande får: ”Söka prövningstillstånd till nästa instans över Förvaltningsrätten i brådskande ärenden” och att det ska göras ”efter samråd med vice ordförande”. Frågan om det kunde anses brådskande är något som just nu diskuteras. Beslutet togs också i samråd med vice ordförande.

Delegationsordningen utgår från kommunallagen där det också tas upp vilka ärenden som inte får delegeras (se faktaruta). Det gäller bland annat ”ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt”. Det är inte helt lätt att avgöra om frågan är av ”principiell beskaffenhet”, menar Henrik Wenander.

– Det skulle kunna vara det. Det är ganska mycket en bedömningsfråga som kan behöva avgöras i högre instans.

Han hänvisar till ett ärende som gällde tvångsomhändertagande av barn där en vice ordförande ensam tog beslut om hemlig vistelseort för barnet. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att det var ett principiellt viktigt beslut som inte kunde delegeras. Det ansågs så pass viktigt och avgörande för den enskilde.

Möjligheten att delegera får inte urvattna systemet med en nämnd som trots allt finns för att ta viktiga beslut, menar Wenander. Det är av den anledningen det finns undantag i kommunallagen för när delegering kan ske.

– Men rutinärenden däremot måste kunna delegeras och det är också viktigt att det finns en bestämmelse i kommunallagen att delegation kan ges om det är brådskande.

”Övriga ledamöter i nämnden kan nog hitta argument för att det borde prövas.”
Henrik Wenander, professor i offentlig rätt

Tidigare har det uttryckts från de kritiska ledamöterna att de inte kan göra något mer just nu. Bland annat sa Centerpartiets Ingrid Karlsson till Kristianstadsbladet att ”I väntan på dom kan vi ingenting göra”.

Annons

Men det kan man. Ett ordförandebeslut kan överklagas av såväl ledamöterna som av vilken kommuninvånare som helst.

Enligt bestämmelserna ska nämnden även informeras om beslut som tas på delegation. Men det gjordes inte i det här fallet och det är något som JO skulle kunna ha synpunkter på förklarar Henrik Wenander.

– JO har yttrat sig tidigare i den här frågan och det finns avgöranden där JO har kritiserat att det har slarvats med detta i kommunerna.

Kommunallagen om delegation

Fakta

Omsorgsförvaltningens argument för överklagandet var att få en rättslig vägledning, med hur många timmar som behövs för att man ska få personlig assistans.

Utdrag ur kommunallagen:

6 kap 38 §: Beslutanderätten får inte delegeras när det gäller

1. ärenden som avser verksamhetens mål, inriktning, omfattning eller kvalitet,

2. framställningar eller yttranden till fullmäktige liksom yttranden med anledning av att beslut av nämnden i dess helhet eller av fullmäktige har överklagats,

3. ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt,

4. ärenden som väckts genom medborgarförslag och som lämnats över till nämnden, eller

5. ärenden som enligt lag eller annan författning inte får delegeras.

6 kap 39 §: En nämnd får uppdra åt ordföranden, eller en annan ledamot som nämnden har utsett, att besluta på nämndens vägnar i ärenden som är så brådskande att nämndens avgörande inte kan avvaktas.

Ärendet i korthet

Fakta

Kåre Kristensson har tidigare haft personlig assistans 243 timmar i månaden. I en ny utredning kom omsorgsförvaltningen fram till att han bara skulle ha personlig assistans 4 timmar och 50 minuter per vecka. Men eftersom det är så lite tid anser förvaltningen att han inte ska personlig assistans alls utan hemtjänst.

Kommunens beslut överklagades till förvaltningsrätten som gav honom rätt till assistans i drygt 6 timmar per vecka. Detta beslut har förvaltningen överklagat till kammarrätten. Där befinner sig ärendet just nu.

Förvaltningen har även begärt och fått inhibition i ärendet under tiden det avgörs i domstol. Det innebär att Kåre inte får assistans under tiden.

Karolina AlfredssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons