Annons

Flera veckor utan telefon

Vid Boarp utanför Vinslöv är 40 hushåll utan telefoni sedan i mitten av juli. Först i september beräknas det komma tillbaka. Och lagen ger inte de boende någon möjlighet.
Kristianstad • Publicerad 18 augusti 2009
Här tar nätet slut. 40 hushåll i Boarp är utan telefoni och internet och vet ännu inte när kablarna ska lagas. Bild: Annica Jönsson
Här tar nätet slut. 40 hushåll i Boarp är utan telefoni och internet och vet ännu inte när kablarna ska lagas. Bild: Annica JönssonFoto: 

– Teleledningen går rätt in bland träden, det är självklart det blir avbrott, säger Kjell Andersson, en av de drabbade.

– Jag är fårklippare, beroende av telefonen. Min sambo har ett företag beroende av internet. Inget av detta fungerar. När vi ringer får vi hela tiden olika besked om när felet ska lagas. Ett besked var den 4 september, ett annat nu på torsdag.

Annons

Hur lång tid det får ta att laga felet är det ingen som vet. Det finns ingen lag som anger när felet ska ordnas – eller ens att alla ska ha tillgång till telefoni.

– Det regelverk som styr vår verksamhet och som vi har tillsyn efter är Lagen om elektronisk kommunikation. Det är med stöd av den vi kan tycka till i olika ärenden.

– Men det finns inget i lagen som reglerar hur långt ett avbrott får vara, säger Anna Boström, enhetschef för Konsumentfrågor på PTS, Post och Telestyrelsen. Det hon uppmanar till är att följa regeln om att det i avtalet ska stå vilka villkor som gäller ifall en tjänst inte tillhandahålls av olika skäl.

– En del har inskrivet att det inte finns någon rätt till ersättning, andra har viss ersättning. Det viktiga är att det framgår av avtalet.

Missnöjda konsumenter kan vända sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Även Konsumenternas tele- och internetbyrå (KTIB) ger råd och gratis vägledning till telekonsumenter. Fast heller inte därifrån kan man ange att det finns någon specifik praxis om tidsgräns på avbrott.

– Det finns ingen maxgräns, utan det är något man får se till från fall till fall, säger Monica Muschel, jurist och rådgivare vid KTIB.

Hon säger dock att en månads avbrott är väldigt lång tid.

– Men det beror självklart på vad det handlar om. Är det som efter stormen Gudrun är det klart det tar längre tid att åtgärda felen. Däremot har konsumenterna rättigheter som telebolag sällan upplyser om. I just Telias fall ger bolaget bara en avbrottsersättning om max 800 kronor per teletjänst även om avbrottet är längre än 15 dagar.

– Däremot har man också rätt att få ersättning för sina merkostnader på grund av felet. Exempelvis om man måste använda mobiltelefonen eller vidarekoppla samtalen till den.

Annons

Om felet inte avhjälps inom "skälig tid" har kunden rätt att häva köpet. Men de flesta vill ha sin fasta telefon, vilket gör att detta sällan ses som en lösning.

På www.ktib.se finns det råd och tips om hur man kan göra som konsument i olika fall, och en del beslut från Allmänna reklamationsnämnden som rör teleärenden ligger också länkade.

Clifford Johansen
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons