Flygplatser kan bli av med statligt bidrag
– Har man inga flygplatser ute i landet går det inga flyg till Stockholm, säger han.
I höstas gick Olle Sundin, chef för Luftfartsverkets flygplatser, ut och pekade ut ett antal statliga flygplatser som tänkbara nedläggningsobjekt: Ängelholm, Ronneby, Kalmar, Halmstad, Norrköping, Jönköping, Karlstad och Sundsvall. För den oinvigde kunde Kristianstad se ut som en vinnare i det läget.
Men så enkelt är det inte.
Det finns 42 flygplatser med linjetrafik i Sverige: 21 kommunala, 19 statliga och två privata. De kommunala flygplatserna får årligen 100 miljoner kronor i bidrag av staten. Av dessa pengar får Kristianstad Airport tre miljoner. Det är detta bidrag som nu är i farozonen.
En utredning ska vara klar vid nästa årsskifte.
– Jag tvivlar på att den blir klar. Efter mordet på Anna Lindh verkar det som om hela statsförvaltningen förlamats, säger Thomas Bengtsson.
Han har viss insyn. Som ledamot i SRFF, Sveriges regionala flygplatsers förbund, har han täta kontakter med näringsdepartementet.
– Utredningen ska se över hela Sveriges transportstruktur. Jag tror inte man kan bli klar i år, och sedan ska det ju ut på remiss. Det statliga flygplatsbidraget blir säkert kvar både 2004 och 2005. Det är helt andra saker än statliga utredningar som bekymrar Thomas Bengtsson.
– Den 10 september 2001 beskrevs flyget som en makalös framtidsbransch. Så hände det som inte kunde hända. Sedan dess har kurvan för flyget bara varit fallande.
– För inrikesflyget ser jag ingen ljusning. Utrikesflyget börjar repa sig lite.
– Men det kan inte vara risken för terrordåd som gör att folk inte flyger. Säpo säger att det inte finns något som helst hot mot Sverige. Inom flyget var vi dessutom tidigt ute med säkerhetstänkandet. Jämför med möjligheterna att placera en bomb på ett tåg eller en färja.
– Jag tror det är lågkonjunkturen som är problemet. Affärsresenärerna är basen för inrikesflyget.
Så här säger Fredrik Janseryd på Kommunförbundet:
– Frågan är om kommunerna ska satsa pengarna på vård, skola, omsorg, alltså kärnverksamheten, eller som man ska satsa dem på ett bättre näringsliv genom att upprätthålla en tillgänglighet till orten. Det är en väldigt fin balansgång att gå.
Ulf Norenius och TT
044-18 55 00
nyheter@kristianstadsbladet.se
FaktaKristianstad Airport
Flygplatsen ägs av Kristianstads kommun till 51 procent, Region Skåne 40 procent, Hässleholms kommun fem procent samt Bromölla och Östra Göinge kommuner med vardera två procent.