Inga tomma affärslokaler
Så säger Pär Frankenius, ordförande i Kristianstads Handelsförening.
Kristianstads inre kärna har de senaste 20 åren genomgått en stor förvandling och gjorts attraktiv. Gågatorna, i stort sett ett bilfritt centrum, ljussättningen, alla gamla butiker som försvunnit och byggts om och renoverats har gjort att trivseln och tillgängligheten ökat markant. Folk kommer till Kristianstad och handlar som aldrig förr.
Bakom utvecklingen står en mångårig satsning som Handelsföreningen och kommunen gjort.
Två andra bidragande orsaker är också att fastighetsägarna fräschat upp sina fastigheter och att butiksägarna satsat på verksamhet i miljövänliga lokaler. Det i sin tur har inneburit att hyrorna stigit ganska kraftigt. Pär Frankenius tror att handelstrenden skall bestå i många år.
– Det har skapats en fin innerstad. Mycket folk från södra Sverige kommer hit för att göra inköp. Handeln har blivit motorn för att folk skall ta sig till Kristianstad när vi nu inte längre är residensstad, länsstyrelsen och landstinget deformerats och våra två regementen försvunnit. Jag gör gällande att handeln, trots allt, klarat sig mycket bra och vi kommer framöver att göra satsningar på att ännu mera folk skall lockas hit.
Framförallt långlördagskonceptet är något som han och Handelsföreningen vill utveckla.
– Vi kommer att ha lite kringarrangemang och försöka få en mixed som passar alla kategorier av människor. Sådant främjar ju handeln, menar han.
Han fortsätter:
– Dessutom måste vi värna om att Kristianstad blir en fortsatt komplett handelsstad. Se till så att vi når alla kundgrupper genom en god tillgänglighet. Det är också viktigt att vi inte slår oss till ro utan hela tiden försöker utveckla handelskonceptet. Konkurrensen inom handeln är sedan några stentuff men har god lönsamhet. I dag finns det inga köpmän som står på kölistan till nya lokaler.
– Det är ingen efterfrågan på lokaler i Kristianstad just nu. De som velat etablera sig i Kristianstad finns här nu. Unikt för centrumhandeln är att vi i Kristianstad har ett betydligt större antal privatbutiker än vad en stad av Kristianstads storlek borde ha om man tittar på rikssnittet. Det är ju därför som så mycket folk utifrån kommer hit eftersom utbudet är så stort, förklarar Pär Frankenius. Handelsföreningens ordförande sticker inte under stol med att man kan dela in Kristianstad i a, b och c-områden beroende på vilken bransch butiksägaren tillhör.
– Tittar man på klädhandeln är a-området absolut mellan Lilla och Stora Torg. Bilbranschen är b-område och då pratar jag om Hammar och Långebro där man har goda möjligheter till att köra runt och titta på bilar. Livsmedelsbranschen, ligger i ett c-område, och är knuten till Söder, Gamlegården och Långebro. Jag tror inte det hade varit bra om man haft en livsmedelsaffär placerad på gågatorna där det inte finns parkeringar, förklarar Pär Frankenius.
Framtiden?
– Den är jag inte oroad för. Mycket är på gång för att skapa trivsel och locka till inköp. Kristianstad är och förblir en handelstad framledes, avslutar han.
Lars Åström
044- 18 56 49
lars.astrom@kristianstadsbladet.se