Annons

Kommunen vill bli bättre studentstad

Högskolans studenter är en viktig målgrupp för kommunens profilering. Exakt hur kommunen ska bli attraktivare är inte klart än.
Kristianstad • Publicerad 28 januari 2004

I går berättade vi att Högskolan Kristianstad hamnar längst ner i Ungdomsbarometerns lista över hur väl ungdomar mellan 16 och 25 år känner till landets lärosäten. Kommundirektören Agne Furingsten är inte förvånad.

– Det är en avspegling av hur känt Kristianstad är. Tidigare undersökningar visar att jämfört med andra städer av samma storlek i södra Sverige är Kristianstad relativt okänd.

Annons

Furingsten säger att studenter är en viktig målgrupp i kommunens marknadsföring.

– Det är jätteviktigt att få hit studenter. De är en bra rekryteringsbas, säger han. Kommunen arbetar för att stödja högskolans studenter.

– Vi har ett batteri av åtgärder som går ut på att stödja studentkåren, införa ett rabattsystem med lokaltrafiken och skapa en bostadsgaranti, säger Furingsten.

Hur och när kan han inte svara på.

I kommunens visions- och profileringsarbete, som startade i höstas, lyfts studenterna fram som en av de viktigaste målgrupperna för marknadsföringen.

– Vi har satt av pengar för att vara med vid mässor tillsammans med högskolan, säger Anders Olsson, planeringssekreterare på kommunledningskontoret.

Samtliga nyinflyttade får ett inflyttningspaket med information om staden.

– Kanske måste vi arbeta mer målinriktat mot de som funderar på vilken skola de ska söka till, säger Anders Olsson.

Han är positiv till ett närmare samarbete med högskolan.

– Vi har höga ambitioner för framtiden, men samarbetet är inte konkret ännu. På kommunens hemsida finns ingen särskild ingång för studenter, men en sådan är på väg, lovar Agneta Rydén, projektledare som utvecklar hemsidan.

Annons

– Vi vill få hjälp av medieinformatikprogrammet att göra en ingång för studenter på högskolan, komvux och folkhögskolorna. Det är bättre att studenter gör sidan än att kommunbyråkrater gör det, säger hon.

Åsa Pearce

044-18 55 36

asa.pearce@kristianstadsbladet.se

KRISTIANSTAD
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons