Annons

Kristianstad har filmprofil

Kristianstad har historiken. Här stod den svenska filmens vagga. Ronny Jönsson, som är intendent på filmmuseet, vill visa att Kristianstad också är en framtidens filmstad: –Vi har museet, vi har fått ett nytt filmhus (Kosmorama) och det finns en politisk vilja att få hit den skånska filmfonden. Det har snackats om ”filmstaden Kristianstad” länge, nu är det dags att visa vad vi menar.
Kristianstad • Publicerad 29 januari 2001
Vill ge Kristianstad filmprofil. Ronny Jönsson, intendent på filmmuseet, menar att den historik som finns i Kristianstad kan ligga som grund för utvecklingen av en framtida filmstad. Bild: BOSSE NILSSON
Vill ge Kristianstad filmprofil. Ronny Jönsson, intendent på filmmuseet, menar att den historik som finns i Kristianstad kan ligga som grund för utvecklingen av en framtida filmstad. Bild: BOSSE NILSSONFoto: 

Fotboll – en gång var han lovande ytter i Mjällbys juniorlag.

Politik – engagemanget väcktes när diktaturen plågade Spanien och Chile.

Annons

Och film – helst italiensk.

Ronny Jönsson har tre stora intressen. Idrottskarriären toppades när han blev distriktsmästare med Mjällby, politiskt arbetade han för Socialdemokraterna fram till mitten av 1980-talet.

–Socialdemokratin har blivit för liberal, menar Ronny Jönsson. Därför känns politiken inte lika angelägen längre. Det var istället filmen som, med Sophia Lorens hjälp, blev Ronny Jönssons gärning.

–Jag såg henne i ”De två kvinnorna” av Vittorio Desica. Hon fick en Oscar för rollen, minns Ronny Jönsson.

Desica och Fellini är två regissörer som, enligt Ronny Jönsson, gjort den italienska filmen oslagbar.

–Men vi är bra på film i Sverige också. Lukas Moodysson har betytt mycket för unga filmare, och Jan Troell tillhör de riktigt stora berättarna. Jag ser verkligen fram emot hans nya, ”Så vit som en snö”.

–Historiskt, fortsätter Ronny Jönsson, ser jag hellre filmer av Widerberg än Bergman. Det kanske är en klassfråga. Jag är en arbetargrabb och därför har jag lätt att ta till mig en film som Widerbergs ”Kvarteret Korpen”. Ronny Jönsson hade studerat drama, teater, film i Lund när han i mitten av 1980-talet kom till Kristianstads Filmmuseum.

–Men det är här, på museet, jag har fått den bästa skolan. Med praktisk filmarbete, med visningar, programsättningar och föreläsningsverksamhet.

Onsdagsvisningarna på filmmuseet är populära. Ronny Jönsson vill utveckla verksamheten och presentera ännu mer alternativ film.

–Det kostar omkring en tusenlapp att ta hit en film och salongen är liten. Men med intresset som finns, inte minst inom Kristianstads Filmstudio, skapas också förutsättningar.

Annons

När Ronny Jönsson pratar om Kristianstad som filmstad handlar det dock inte bara om verksamheten på museet. Igår invigdes ”Den rörliga bildens århundrade” på Regionmuseet, en imponerande vandringsutställning som för Ronny Jönsson blir upptakten på ett profileringsarbete.

–Barbro Melander, ställföreträdande chef på Regionmuseet, är sammankallande för en idégrupp som skall träffas i mitten av februari. Folk från Film i Skåne är inbjudna, liksom Peter Fornstam från Svenska Bio som driver Biostaden Kosmorama. Fria filmare, som Carl Slättne, borde också ingå i gruppen, tycker Ronny Jönsson.

Ronny Jönsson menar att gruppens arbete bör utgå från historiken, alltså Kristianstads Filmmuseum.

–Jag vill gärna gå vidare med utställningsdelen. Det är viktigt att hitta samarbeten med regional anknytning som kan berätta om den skånska filmens utveckling med regissörer från Franz Lundberg fram till Troell, Widerberg, Hobert och Moodysson, och med skådespelare som Nils Poppe och Max von Sydow.

Och filmfonden?

–Skall naturligtvis ha sitt säte i Kristianstad och jag vet att kommunledningen anstränger sig för det. Film i Väst har ju betytt ofantligt mycket för Trollhättan.

Om nya Kosmorama – det ursprungliga invigdes 1908 i de lokaler där Ronny Jönsson idag har sin arbetsplats – säger han:

–Utvecklingen är positiv jämfört med i höstas när Bio 1-2 var stans enda repertoarbiograf. Jag hoppas verkligen att Peter Fornstam anstränger sig för att bredda utbudet, men han har ju också ett företag att ta ansvar för. Jag är rädd att här inte finns tillräckligt publikunderlag för de lite smalare titlarna från Triangelfilm och Folkets Bio. Förhoppningsvis har jag fel. anders.martensson

@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons