Annons

Kristianstadsbladet och Norra Skåne går samman

Kristianstadsbladet och Norra Skåne blir en tidning i två editioner. Det står klart sedan Gota Media och Bonnier News Local köpt AB Skånska Dagbladets tidningar. ”Tillsammans har vi möjlighet att göra den bästa lokaltidning man kan tänka sig, det är jag övertygad om”, säger Kristianstadsbladets chefredaktör Jörgen Svensson.
Kristianstad • Publicerad 8 juli 2021
Kristianstadsbladet och Norra Skåne blir framöver en tidning – men ges ut i två editioner.
Kristianstadsbladet och Norra Skåne blir framöver en tidning – men ges ut i två editioner.Foto: Simon Rehnström

Gota Media och Bonnier News Local har gått samman och köpt Skånska Dagbladet och Norra Skåne, vilka tidigare ingått i den lokala tidningskoncernen AB Skånska Dagbladet.

Köpet består av två faser. I det första steget köper Gota Media och Bonnier News Local tidningarna tillsammans, då AB Skånska Dagbladet ville sälja båda titlarna i en affär. Därefter delas tidningarna upp mellan koncernerna. Bonnier News Local tar då hand om Skånska Dagbladet medan Norra Skåne hamnar i Gota Medias ägo.

Annons

– Det här känns väldigt bra. Vi har tittat på Norra Skåne flera gånger under flera år och tyckt att den tidningen skulle passa väldigt bra in hos oss i Gota Media. Inte minst med kopplingen till Kristianstadsbladet. Det är samma geografi, nordöstra Skåne, och bra möjligheter att samverka mellan tidningarna, säger Boine Gepertz, vd och koncernchef i Gota Media.

Boine Gepertz anser att det sedan tidigare finns goda möjligheter för tidningarna att samverka.
Boine Gepertz anser att det sedan tidigare finns goda möjligheter för tidningarna att samverka.Foto: Arkiv

Kristianstadsbladet och Norra Skåne kommer framöver att göras som en tidning i två editioner, Kristianstadsbladet med fokus på Kristianstad med omgivning och Norra Skåne med fokus på Hässleholm med omgivning.

– Jag är fullt och fast övertygad om att vi tillsammans, vi som jobbar på Kristianstadsbladet och på Norra Skåne, kan göra den bästa lokaltidning som finns. Det är ingen ny tanke hos mig, den har jag haft i många år, kul att det blir verklighet. Nu får nordöstra Skåne en lite starkare aktör när en stor redaktion gör en tidning i två editioner, säger Jörgen Svensson, chefredaktör på Kristianstadsbladet.

Genom att samla resurserna och samarbeta är målsättningen att både Kristianstadsbladet och Norra Skåne ska skapa bättre, relevantare och mer genomarbetad journalistik.

Chefredaktör Jörgen Svensson är övertygad om att tidningarna tillsammans kan skapa den bästa lokaltidning som finns.
Chefredaktör Jörgen Svensson är övertygad om att tidningarna tillsammans kan skapa den bästa lokaltidning som finns.Foto: Jörgen Svensson

– Jag tror det finns nyheter i Hässleholm som de som bor i Kristianstad, Bromölla och Östra Göinge tycker är väldigt intressanta men som vi inte har möjlighet att bevaka. Precis som att de som bor i Hässleholm och Osby får en bra bevakning av residensstaden Kristianstad och närliggande Östra Göinge, säger Jörgen Svensson och lyfter fram ett tydligt exempel:

– Vi får ibland kritik för att vi inte bevakar Vittsjös damallsvenska lag men nu har vi helt plötsligt resurser för att bevaka även Vittsjö.

Även Åsa Carlsson, journalistklubbens ordförande, lyfter fram den utökade bredden tidningarna kommer få.

– Kristianstadsbladets läsare kommer få mer av Hässleholm och Norra Skånes mer av Kristianstad. På det sättet gör vi nordöstra Skåne starkare och mer enad ur läsarnas synpunkt. Det är bra, säger Åsa Carlsson och fortsätter:

Tidningarnas läsare kommer nu få mer material från varandra enligt Åsa Carlsson.
Tidningarnas läsare kommer nu få mer material från varandra enligt Åsa Carlsson.Foto: Ingen

– Många pendlar däremellan och nu får de ta del av det materialet på ett annat sätt. Jag tycker också det är roligt att man sagt att båda ska bibehållas. Det är inte så att en kommer in och tar över. Det är ett samarbete vi pratar om.

De ökade resurserna kommer också att ge Norra Skåne helt andra förutsättningar att lyckas med både läsar- och annonsaffären.

Annons

– Lokalt och regionalt så är det här en viktig affär. Att få till den här nära samverkan, säger Boine Gepertz.

Marie Erlandsson, marknadsområdeschef för Gota Media i sydöstra Sverige, är tydlig med att satsningen ur ett affärsperspektiv är ett tillväxtprojekt. Något tidningsbranschen inte varit bortskämd med de senaste åren, även om Kristianstadsbladet har visat att det går.

Marie Erlandsson bekräftar att ambitionen är att tidningarna inom några år ska öka med ett par tusen exemplar.
Marie Erlandsson bekräftar att ambitionen är att tidningarna inom några år ska öka med ett par tusen exemplar.Foto: Lasse Ottosson

– Tillsammans blir vi en större redaktion och bättre tidning. Då är jag helt övertygad om att vi kommer få tillväxt. Vi kommer tillsammans få fler prenumeranter än vad vi har i dag, säger Marie Erlandsson.

Det finns redan i dag tydliga mål och ambitioner gällande med hur många prenumeranter Kristianstadsbladet och Norra Skåne ska öka.

– Drömmen är att inom tre års tid öka med par tusen exemplar, säger Marie Erlandsson.

Ägarbytet kommer att ske 1 september och under hösten kommer det bli en successiv övergång.

– Den nya sammanslagna redaktionen kommer ha alla möjligheter att göra riktigt bra journalistik, säger Jörgen Svensson.

Kristianstadsbladet och Norra Skåne får tillsammans en upplaga på cirka 36 000.

Köpesumman är hemlig.

Övertagandet sker formellt den 1 september.
Övertagandet sker formellt den 1 september.Foto: Simon Rehnström
Robert RosénSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons