Kristianstadsbladet och Norra Skåne går samman
Gota Media och Bonnier News Local har gått samman och köpt Skånska Dagbladet och Norra Skåne, vilka tidigare ingått i den lokala tidningskoncernen AB Skånska Dagbladet.
Köpet består av två faser. I det första steget köper Gota Media och Bonnier News Local tidningarna tillsammans, då AB Skånska Dagbladet ville sälja båda titlarna i en affär. Därefter delas tidningarna upp mellan koncernerna. Bonnier News Local tar då hand om Skånska Dagbladet medan Norra Skåne hamnar i Gota Medias ägo.
– Det här känns väldigt bra. Vi har tittat på Norra Skåne flera gånger under flera år och tyckt att den tidningen skulle passa väldigt bra in hos oss i Gota Media. Inte minst med kopplingen till Kristianstadsbladet. Det är samma geografi, nordöstra Skåne, och bra möjligheter att samverka mellan tidningarna, säger Boine Gepertz, vd och koncernchef i Gota Media.
Kristianstadsbladet och Norra Skåne kommer framöver att göras som en tidning i två editioner, Kristianstadsbladet med fokus på Kristianstad med omgivning och Norra Skåne med fokus på Hässleholm med omgivning.
– Jag är fullt och fast övertygad om att vi tillsammans, vi som jobbar på Kristianstadsbladet och på Norra Skåne, kan göra den bästa lokaltidning som finns. Det är ingen ny tanke hos mig, den har jag haft i många år, kul att det blir verklighet. Nu får nordöstra Skåne en lite starkare aktör när en stor redaktion gör en tidning i två editioner, säger Jörgen Svensson, chefredaktör på Kristianstadsbladet.
Genom att samla resurserna och samarbeta är målsättningen att både Kristianstadsbladet och Norra Skåne ska skapa bättre, relevantare och mer genomarbetad journalistik.
– Jag tror det finns nyheter i Hässleholm som de som bor i Kristianstad, Bromölla och Östra Göinge tycker är väldigt intressanta men som vi inte har möjlighet att bevaka. Precis som att de som bor i Hässleholm och Osby får en bra bevakning av residensstaden Kristianstad och närliggande Östra Göinge, säger Jörgen Svensson och lyfter fram ett tydligt exempel:
– Vi får ibland kritik för att vi inte bevakar Vittsjös damallsvenska lag men nu har vi helt plötsligt resurser för att bevaka även Vittsjö.
Även Åsa Carlsson, journalistklubbens ordförande, lyfter fram den utökade bredden tidningarna kommer få.
– Kristianstadsbladets läsare kommer få mer av Hässleholm och Norra Skånes mer av Kristianstad. På det sättet gör vi nordöstra Skåne starkare och mer enad ur läsarnas synpunkt. Det är bra, säger Åsa Carlsson och fortsätter:
– Många pendlar däremellan och nu får de ta del av det materialet på ett annat sätt. Jag tycker också det är roligt att man sagt att båda ska bibehållas. Det är inte så att en kommer in och tar över. Det är ett samarbete vi pratar om.
De ökade resurserna kommer också att ge Norra Skåne helt andra förutsättningar att lyckas med både läsar- och annonsaffären.
– Lokalt och regionalt så är det här en viktig affär. Att få till den här nära samverkan, säger Boine Gepertz.
Marie Erlandsson, marknadsområdeschef för Gota Media i sydöstra Sverige, är tydlig med att satsningen ur ett affärsperspektiv är ett tillväxtprojekt. Något tidningsbranschen inte varit bortskämd med de senaste åren, även om Kristianstadsbladet har visat att det går.
– Tillsammans blir vi en större redaktion och bättre tidning. Då är jag helt övertygad om att vi kommer få tillväxt. Vi kommer tillsammans få fler prenumeranter än vad vi har i dag, säger Marie Erlandsson.
Det finns redan i dag tydliga mål och ambitioner gällande med hur många prenumeranter Kristianstadsbladet och Norra Skåne ska öka.
– Drömmen är att inom tre års tid öka med par tusen exemplar, säger Marie Erlandsson.
Ägarbytet kommer att ske 1 september och under hösten kommer det bli en successiv övergång.
– Den nya sammanslagna redaktionen kommer ha alla möjligheter att göra riktigt bra journalistik, säger Jörgen Svensson.
Kristianstadsbladet och Norra Skåne får tillsammans en upplaga på cirka 36 000.
Köpesumman är hemlig.