Annons

”Man får inte ha för ytlig syn på kreativitet. Kreativitet handlar inte bara om att spotta ur sig idéer.”

Kristianstad • Publicerad 7 december 2002
Eva Heinstedts intervjuer med nio Nobelpristagare visar att de använt intuition som ett redskap i sin forskning . Bilder: TOMMy Svensson
Eva Heinstedts intervjuer med nio Nobelpristagare visar att de använt intuition som ett redskap i sin forskning . Bilder: TOMMy SvenssonFoto: 
Massor av idéer. Dörren till arbetsrummet är full av kom-i-håg-lappar.
Massor av idéer. Dörren till arbetsrummet är full av kom-i-håg-lappar.Foto: 

Hjärnan är mönsterskapande. Vi människor vill ha förklaringar. Logik och rationalitet meddetsamma. Men där går vi i fällan; vi hoppar över första stadiet, möjligheten att vara kreativa och det finns en stor fara, menar Eva Heinstedt, i dagens samhälle där effektivitet och hög produktionstakt premieras att människor inte får möjlighet att utveckla tillit till den egna kreativiteten. Själv har hon lärt sig hitta sitt inre subjektiva rum, ett mellanläge mellan intellekt och känsla, mellan medvetet och omedvetet. I rummet släpper hon sin intellektuella kontroll. – Vi lever i ett samhälle som inte låter oss skapa dessa inre rum. Vi tillåts inte känna. Vi pratar om värdet av att släppa på den intellektuella kontrollen. Hon säger med ett stort skratt att hon pratar mycket om det förmodligen för att hon behöver det själv. Släppa kontrollen över intellektet, alltså, för att skapa möjligheten att nå nya lösningar på problem. Eva Heinstedt forskar i kreativitet. I djupintervjuer med tio Nobelpristagare om intuition och problemlösning visar hennes forskning att pristagarna haft hjälp av sin intuitiva förmåga att lösa problem när de arbetat just med det som de sedermera belönats för. – De har intuition som redskap i sin forskning. Man måste ha mod och vilja att fånga upp sina intuitiva idéer. Intuition är att ta tillvara på möjligheten till kreativitet och koppla ihop denna med erfarenhet. Intuition är logisk, men det visar sig först i efterhand. ”Jag har väl alltid varit intresserad av vardagskreativitet. Och människor, förstås. Vad som driver oss? Vad i människor och miljöer som lockar fram kreativitet?” säger Eva Heinstedt. Så hon skapade högskolekursen ”Intuition – kreativ personlighet och miljö”, en tiopoängskurs vid Högskolan Kristianstad. – Det synes som om kreativitet är någonting som är upp till var och en att utveckla. Dessutom motarbetas det. Vi lever i ett informationssamhälle som vilar på kunskap och vi talar om tillväxt och utveckling. Men vi håller på att banta bort tillväxten. Tillväxt och utveckling har sin grund i människor och deras tillgång till ”kreativa rum”. Det finns ingen motsvarande kurs i övriga högskolesverige. Kanske håller Eva Heinstedt på att föra in intuition och kreativitet i de ”finare” rummen, åtminstone i de akademiska. Hon har studerat hur hjärnan fungerar under kreativ problemlösning. Tillståndet är avspänt och förhållningssättet öppet. Att jämföras med det logiska tänkandets anspända tillstånd och fokuserade förhållning. – Rationellt logiskt tänkande har varit norm sedan Aristoteles tid. Allt annat har benämnts som flummigt. Men det finns struktur även i det kreativa tänkandet och det är nödvändigt att kunna växla mellan dessa båda sätt att tänka och förhålla sig. – Det är precis som musik; det är både pauser och ljud i musiken som gör melodin. Det går inte att instruera kreativitet. Kreativt utvecklingsarbete börjar ofta i en vag intuitiv känsla/idé. Motivation är grundläggande i arbetet, liksom avspänning, en lekfull förhållning i tänkandet, att man släpper sin prestationsångest, och att man står ut med ostruktur. – Kreativitet är litegrann en kamp för hjärnan, som söker mönster. Alla människor har förmågan att släppa taget om sitt intellekt. Varför inte pröva direkt på morgonen? Då finns en kort stund av medvetenhet när du vaknat, ett alert tillstånd då det kan komma upp insikter eller lösningar. Sedan börjar du tänka på vad dagen har i sitt sköte och då tar rationaliteten över. Är morgonen ett töcken så kanske det passar bäst när ”du ska dra ur kontakten” och sova. – Intuition är väldigt subjektivt. Det som är viktigt är att essensen lyfts fram precis när du släpper kontrollen. Det viktiga är att ha de goda idéerna – man kan jobba ihjäl sig på dåliga idéer, säger Eva Heinstedt. – Vi lurar oss med effektiviteten, att vi ska ha det synligt på papper. Det ligger i människans natur att utforska nya saker. Man kan fråga sig vad det är som gör att människor slutar att vara kreativa? Eva Heinstedt menar att vi redan i grundskolan lär oss tänka i bestämda banor och att vi aldrig får lära oss att använda vår hjärna på bästa sätt. – För att vår livsföring ska utvecklas måste vi kunna se saker ur nya perspektiv. Nytänkande är att sätta samman kunskap på nya sätt. Det samma gäller för arbetslivet; ledarens roll är att skapa kreativa miljöer, inte att leda och bedöma. Hon menar att det egentligen inte finns några experter i dag. Däremot är det viktigt att känna till vad man inte vet eller kan veta inom ett område. För intuition är lika mycket en känsla av att något inte stämmer. – Intuition är val, som är relaterade till framtiden, förklarar hon. Det krävs både känsla och intellekt med vilket du kommunicerar din intuitiva känsla. Hon tror att skälet till att intuition förknippas med det kvinnliga könet beror just på att det rationella tänkandet är norm och att det intuitiva avviker från normen. – Visst finns det fördomar kring intuition och kreativitet. Man får inte ha för ytlig syn på kreativitet. Kreativitet handlar inte bara om att spotta ur sig idéer. Ett samtal med Eva Heinstedt om intuition och kreativitet rymmer skratt, förlösta av den entusiasm som hon känner för ämnet. Hon får dock ett allvarligt drag när hon talar om rådande syn på utveckling där förändringsbenägenheten får stå åt sidan. – Det handlar bara om produktion när man istället borde fokusera på människorna och ta tillvara deras förmåga. Vi lever kvar i en gammal kunskapssyn. Det är i möten som kreativitet föds. Människor utgör varandras kreativa miljö. Att så många människor i dagens arbetsliv känner sig utbrända relaterar Eva Heinstedt till att de inte får utlopp för sin kreativitet. – Stänger man inne saker mår man dåligt. Det är dessutom så att kunskap om kreativa processer möjliggör att prestera mer genom att anstränga sig mindre. – Man får distansen. Kan välja ut och se vad som är kärnan. Hur gör hon själv? – Jag har lärt mig att hitta till mitt inre rum. Fysiska vrår där hon slår sig ned har hon i den egna trädgården. Varje år hittar hon nya vrår där hon kan sitta och tänka. Känslan leder henne till rätt vrå för tillfället. I 20 år har hon intresserat sig för ämnet. Kanske kommer hon att skriva en bok om sin forskning. Birgitta Mattisson 044-18 55 37 birgitta.mattisson@kristianstadsbladet.se FaktaEva Heinstedt Ålder:55+ Född i:Lidköping Bor i:Barum Familj:make och fem utflugna barn Yrke:psykolog och lärare Aktuell:leder kursen ”Intuition – kreativ personlighet och miljö” vid Högskolan Kristianstad.

Kristianstad
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons