Annons

Många synpunkter på Kristianstad som cykelstad

Cykelfrågor engagerar. Det visar alla synpunkter hur Kristianstad kan utvecklas som cykelstad som kommit in från Kristianstadsborna. Allt från bättre uppmärksamhet och trafikvett till fler cykelställ och fler cykelvägar finns på önskelistan.
Kristianstad • Publicerad 20 december 2014

"Klara ut i och hur man skall cykla längs med Nya Boulevarden. Nu cyklas det hur som helst. Klara ut för gående skillnaden mellan övergångsställe och övergångsområde."

Karl-Johan Svensson

Annons

"Det hade varit trevligt med en fungerande cykelstad... men hur löser man problemet med ganska många cyklister som faktiskt bara "slänger" sig ut på övergångsställe? Ibland är det helt omöjligt att hinna se dem.‬ Förstår att man inte kan ha ljussignaler i varje vägkorsning!
"

Gittan Eriksson

"Förbjud bilar i centrum helt. Bättre för gående och cyklister, och bättre för miljön
."

Mattias Karlsson

"Att de asfalterar längs med 21 an så alla vi som försöker cykla mellan Kristianstad och Hässleholm kan göra det säkert
."

Anna-Maria Nilsson

"Fler cykelställ, till exempel utanför Gallerian, bättre cykelställ (avstånd mellan cyklarna mm), fler cykelpumpar än den utanför Rådhuset, bättre skyltning för utmärkning av cykelbanor (i dag oreda mellan cyklister och gående), varningsskyltar vid in/utfarten till Galllerians parkeringshus, en cykelstrategi för hela kommunen (till exempel cykelvägar till Färlöv med flera orter), ett barnperspektiv på cykling (många barn och unga cyklar), en webbportal för cykling, halkbekämpning av cykelvägar, polisövervakning av att regler som belysning etc följs, cykelkampanjer av olika slag mm.

Anställ en cykelmedarbetare i kommunen! Samarbeta med cykelföreningar, cykelhandlare och kommunens cyklister! Och lär av cykelstäder som Köpenhamn och Malmö!
"

Jan Lindelöf

"Lär cyklisterna trafikreglerna och TVINGA dem ha ljus och reflexer på sitt fordon, till att börja med.‬"

Annons

Ewe Hogland

"En synpunkt som jag har är att viljan att ta cykeln in till stan ökar om det finns vettiga platser att låsa fast cykeln när man parkerar den inne i staden. Jag cykelpendlar, varje dag, från Balsby till Kristianstad för att sedan åka vidare med tåget till Hässleholm. Jag har blivit bestulen på tre cyklar under två års tid. Tidigare, innan stationsområdet rustades upp och det fanns tillgång till cykelställ där jag kunde låsa fast cykeln så skedde detta aldrig.

I Hässleholm har jag en cykel som står dygnet runt, året om och den har ej heller blivit stulen eftersom jag kan låsa fast den. Detta har resulterat i att jag allt oftare tar bilen hemifrån, till stan, även om jag mer än gärna hade cyklat. Det är, för mig, helt obegripligt att de rustar upp stationsområdet och sedan inte bryr sig om att ta hänsyn till cyklisterna genom att se till att det finns ordentliga cykelställ och tillräckligt med cykelställ så att alla cyklar får plats. Tittar man hur stationsområdet ser ut idag, en vardag, så är det totalt kaos med cyklar överallt. Delvis på grund av att det inte finns plats för alla cyklar men, tyvärr, också på grund av att "folk" är lata."

Peter Norrman

"Bredden på cykelvägar blir mer och mer ett problem. Trafiken på cykelvägarna är kraftigt förändrad och nu ska pendlare, rollatorer, trehjuliga el-scooters, gångtrafikanter och mopeder samsas där. Många olika hastigheter på en för detta ändamål för smal väg.

GRÖN VÅG. Cyklar du på en cykelväg ska du vara säker på en grön våg, dvs du ska inte behöva vänta vid övergångar, korsningar odylikt.

I Holland finns numera en specialfärg som tar upp UV strålning på dagen och lyser när det är mörkt. Finns redan på cykelvägar i Holland. Finns även som kantlinjefärg.

Cykelväg mellan Åhus och Kristianstad (Åsumhållet). Bygger man den på fjärrvärmeledningarna som är dragna bredvid vägen blir den också uppvärmd. Ger inte bara en ökad pendling men även en unik möjlighet för motion/tävling. Vad tycks om årliga Kristianstads maraton på bilfri cykelväg, ett riktigt Hammarsjön runt på cykelvägen?"

Ulf Mohlin

"Jag skulle först och främst som cyklist vilja ha lite mer respekt och uppmärksamhet från fotgängare som gärna drömmandes går lite kors och tvärs över cykelvägarna eller folk som går i bredd, det skulle göra K-stad till en bättre cykelkommun."

Annons

Markus Johansson

"Jag tycker att Kristianstad är en generellt dålig cykelstad. Bra om man nöjer sig med att turista eftersom man kan ta sig långt ut på landet via cykelbanorna och det finns vägar med relativt lite trafik. Tyvärr är planeringen av cykelbanorna inte den bästa. Plötsligt upphör cykelbanan eller så flyttas cykelbanan till andra sidan väger eller övergår till/från trottoar.

Att cykla i stan tycker jag är jobbigt. Trafikplanerna verkar ha utgått från den fullkomligt idiotiska tanken att bunta ihop gångtrafikanterna med cyklisterna. Det är två typer av trafikanter som håller helt olika fart. De vore klokare att ha cykelbanan i anslutning till vägbanan istället för till gångbanan. Korsningarna är väl generellt OK. De flesta bilister kör bra och är uppmärksamma, men hade jag hellre sett att man haft cykelbanan i anslutning till den vanliga vägen och även haft cyklisterna i en ficka framför bilarna så som man har gjort i vissa städer.

Under vintern prioriteras cykelvägarna ytterst dåligt. Snöröjningen sker alltid efter att vägarna röjts vilket innebär att det är omöjligt att cykelpendla till jobbet under vintertid. Under vintertid brukar kommunen dessutom sanda cykelbanorna vilket gör att man med racercykel, fixie etcetera inte kan cykla på cykelbanorna eftersom däcken inte tål det. Då blir man tvungen att cykla på bilvägen. Den sand som sprids ut ligger sedan kvar resten av året då inte alla cykelbanor sopas framåt våren.

Jag skulle vilja att man gjorde om cykelbanorna med städer som Köpenhamn, Groningen eller New York som förebild. New York är visserligen långt ifrån en bra cykelstad, men de förbättringar som görs där är helt åt rätt håll och man har en hög ambition. Alltså cykelbanor i anslutning till ordinarie vägar med fickor för cyklister. Jag skulle vilja att man röjde banorna ordentligt på vintern och saltade istället för att sanda. Jag skulle vilja att man såg över utformningen av cykelbanor så att dessa inte försvinner, övergår till trottoar eller byter sida."

Thomas Karlsson

Cecilia IsbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons