Annons

Mat ska profilera kommunen

Sveriges livsmedels-centrum. Det hävdar kommunen att just Kristianstad är. I en egen undersökning slås det fast att orten ligger etta som livsmedelskommun.
Kristianstad • Publicerad 22 oktober 2004

Delar av undersökningen visades under en välbesökt press-lunch på torsdagen, då politiker över blockgränserna, kommunledning och företagare lovordade arbetet med att satsa på "Livsmedel, mat och dryck" som kommunens nya profil. – För oss som företag är det viktigt med den här profilen och det nätverk den kan skapa. Lyckas vi med detta, och har Kristianstad som ett livsmedelscentrum, kan vi locka hit kunder och ha något att visa upp för dem som kommer hit, sa Klas Ralvert, vd för Lyckebyculinar.

Att just Kristianstad är ett livsmedelscentrum gör nu kommunen allt för att lyckas övertyga andra om. En undersökning som Lars Persson på näringslivskontoret jobbat med den senaste månaden tillsammans med en konsult, visar just detta. – Vi började med att ta fram statistik över Kristianstad som livsmedelsort. Men det överraskade oss att vi var så starka. När vi gjort en total ranking insåg vi att vi hade förstaplaceringen och därmed kan man säga att vi är Sveriges livsmedelscentrum, hävdar näringslivsdirektören Lars Blixt.

Annons

Han berättar att 4500 personer i kommunen jobbar med branscher inom eller åt livsmedelsindustrin.

Undersökningen har bland annat kartlagt hur många personer som jobbar med livsmedel inom 24 kommuner som är extra intressanta ur denna nisch. Men den har även kartlagt hur många livsmedelsföretag det finns, branschbredden, hur många jordbruksföretag det finns, branschbredden av dessa, samt varuflödet uträknat av kommunvis andel av livsmedelstillverkningens totala omsättning i Sverige. Här har till och med Absolut Vodka räknats bort, för att inte pilarna ska sticka iväg orimligt långt.

I denna kvantitativa ranking hamnar Kristianstad på första plats, följd av Gotland, Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Linköping. Det har också gjorts en kvalitativ utvärdering enligt en klustermatris, där olika nischer kring livsmedelsbranschen poängbedömts. Dit hör exempelvis om det finns:

Gymnasium med livsmedelsinriktning, högskoleutbildning, livsmedelsrelaterad forskning, veterinär- och livsmedelskontroll, intresseorganisationer, logistik/transport/ lager, partihandel, tillverkning av maskiner för livsmedel, jordbruksmaskiner, förpackningsindustri, foder, huvudkontor eller avdelningar med stor beslutskraft, kända varumärken (återigen har vodkan tagits bort...), en tydlig profil och en tydlig image. I denna kvalitativa ranking placerar sig Göteborg etta, med Stockholm och Kristianstad på delad andraplats, Linköping som fyra, Helsingborg som femma och Skara på sjätteplatsen.

För att sedan förstärka bilden slås de båda rankingarna ihop, placeringarna läggs samman och den som då har lägst summa hamnar överst på den totala rankinglistan. Kristianstad, som då har en förstaplats och en andraplats får tre poäng och blir enligt undersökningen därmed etta. Göteborg som har en förstaplats och en fjärdeplats får fem poäng och blir tvåa. Stockholm blir också tvåa, med en andraplats och en tredjeplats.

Därefter återfinner vi Helsingborg och Linköping (4), Gotland (6), Malmö (7), Skara (8), Götene (9) och Halmstad (10).

Clifford Johansen

044-18 56 40

clifford.johansen@kristianstadsbladet.se

Ort Antal anställda (livsmedelsindustri + jordbruk) Antal företag Med över 1 anställd

Annons

Göteborg 3600 220 125

Stockholm 3650 330 225

Kristianstad 3250 850 220

Malmö 2700 210 110

Helsingborg 2550 350 150

Götene 1900 75 40

Linköping 2100 500 120

Skara 1750 180 45

Eslöv 1600 375 75

Upplands Väsby 1350 30 20

Annons

Bjuv 1300 60 30

Örebro 1400 420 90

Kävlinge 1100 160 45

Karlshamn 1050 100 25

Filipstad 850 20 5

Falkenberg 400 470 105

Huddinge 850 50 25

Halmstad 1300 350 125

Gotland 1350 1050 180

Uppsala 1000 450 95

Annons

Gävle 750 100 40

Sotenäs 650 40 25

Kalmar 850 280 100

Lund 480 270 52

KRISTIANSTAD
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons