Mat ska profilera kommunen
Delar av undersökningen visades under en välbesökt press-lunch på torsdagen, då politiker över blockgränserna, kommunledning och företagare lovordade arbetet med att satsa på "Livsmedel, mat och dryck" som kommunens nya profil. – För oss som företag är det viktigt med den här profilen och det nätverk den kan skapa. Lyckas vi med detta, och har Kristianstad som ett livsmedelscentrum, kan vi locka hit kunder och ha något att visa upp för dem som kommer hit, sa Klas Ralvert, vd för Lyckebyculinar.
Att just Kristianstad är ett livsmedelscentrum gör nu kommunen allt för att lyckas övertyga andra om. En undersökning som Lars Persson på näringslivskontoret jobbat med den senaste månaden tillsammans med en konsult, visar just detta. – Vi började med att ta fram statistik över Kristianstad som livsmedelsort. Men det överraskade oss att vi var så starka. När vi gjort en total ranking insåg vi att vi hade förstaplaceringen och därmed kan man säga att vi är Sveriges livsmedelscentrum, hävdar näringslivsdirektören Lars Blixt.
Han berättar att 4500 personer i kommunen jobbar med branscher inom eller åt livsmedelsindustrin.
Undersökningen har bland annat kartlagt hur många personer som jobbar med livsmedel inom 24 kommuner som är extra intressanta ur denna nisch. Men den har även kartlagt hur många livsmedelsföretag det finns, branschbredden, hur många jordbruksföretag det finns, branschbredden av dessa, samt varuflödet uträknat av kommunvis andel av livsmedelstillverkningens totala omsättning i Sverige. Här har till och med Absolut Vodka räknats bort, för att inte pilarna ska sticka iväg orimligt långt.
I denna kvantitativa ranking hamnar Kristianstad på första plats, följd av Gotland, Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Linköping. Det har också gjorts en kvalitativ utvärdering enligt en klustermatris, där olika nischer kring livsmedelsbranschen poängbedömts. Dit hör exempelvis om det finns:
Gymnasium med livsmedelsinriktning, högskoleutbildning, livsmedelsrelaterad forskning, veterinär- och livsmedelskontroll, intresseorganisationer, logistik/transport/ lager, partihandel, tillverkning av maskiner för livsmedel, jordbruksmaskiner, förpackningsindustri, foder, huvudkontor eller avdelningar med stor beslutskraft, kända varumärken (återigen har vodkan tagits bort...), en tydlig profil och en tydlig image. I denna kvalitativa ranking placerar sig Göteborg etta, med Stockholm och Kristianstad på delad andraplats, Linköping som fyra, Helsingborg som femma och Skara på sjätteplatsen.
För att sedan förstärka bilden slås de båda rankingarna ihop, placeringarna läggs samman och den som då har lägst summa hamnar överst på den totala rankinglistan. Kristianstad, som då har en förstaplats och en andraplats får tre poäng och blir enligt undersökningen därmed etta. Göteborg som har en förstaplats och en fjärdeplats får fem poäng och blir tvåa. Stockholm blir också tvåa, med en andraplats och en tredjeplats.
Därefter återfinner vi Helsingborg och Linköping (4), Gotland (6), Malmö (7), Skara (8), Götene (9) och Halmstad (10).
Clifford Johansen
044-18 56 40
clifford.johansen@kristianstadsbladet.se
Ort Antal anställda (livsmedelsindustri + jordbruk) Antal företag Med över 1 anställd
Göteborg 3600 220 125
Stockholm 3650 330 225
Kristianstad 3250 850 220
Malmö 2700 210 110
Helsingborg 2550 350 150
Götene 1900 75 40
Linköping 2100 500 120
Skara 1750 180 45
Eslöv 1600 375 75
Upplands Väsby 1350 30 20
Bjuv 1300 60 30
Örebro 1400 420 90
Kävlinge 1100 160 45
Karlshamn 1050 100 25
Filipstad 850 20 5
Falkenberg 400 470 105
Huddinge 850 50 25
Halmstad 1300 350 125
Gotland 1350 1050 180
Uppsala 1000 450 95
Gävle 750 100 40
Sotenäs 650 40 25
Kalmar 850 280 100
Lund 480 270 52