Annons

Med tekniken som guide mot framtiden

Tänk dig att du riktar din mobiltelefon mot den gamla kulturbyggnaden – och får en medeltida människa framför dig som berättar om platsens historia. Det är en av alla tekniska lösningar för framtidens turism som kulturguiden Anders Blidberg i Glimåkra funderar över.
Anders Blidberg
Kristianstad • Publicerad 1 oktober 2016
Anders Blidberg funderar över hur man kan utnyttja tekniken för att komma framåt inom besöksnäringen. Foto: Tommy Svensson
Anders Blidberg funderar över hur man kan utnyttja tekniken för att komma framåt inom besöksnäringen. Foto: Tommy Svensson

Anders Blidberg driver sedan flera år tillbaka ett guideföretag tillsammans med hustrun Anette, Simontorp Konsult AB. Tanken är att ge besökarna en kultur- och naturupplevelse, och de vandringar och utflykter som arrangeras är populära.

Men samtidigt är det svårt att få ekonomi i guidade turer.

Annons

– Förra veckan hade vi ett sällskap på 90 personer från Blekinge, där vi körde i dubbla bussar och var två personer som tog hand om dem. Och man kan inte ta alltför mycket betalt, vilket innebär att vi skulle behöva köra sådana turer många gånger i veckan ifall vi skulle kunna leva på jobbet, konstaterar Anders Blidberg och fortsätter:

– Det gör ju att man funderar en hel del på hur man skulle kunna guida utan att vara rent fysiskt på plats, med olika tekniska lösningar.

Anders Blidberg har många tankar om nya sätt att möta besöksnäringen i framtiden. AR, eller augmented reality som det heter, är bara en av de tekniker som finns i dag och som skulle kunna utvecklas inom turismen.

– Tänk att du står och tittar på ruinen genom telefonen och får en människa från den aktuella tiden som berättar om platsens historia. Alla de tekniska möjligheterna finns ju redan i dag, det gäller bara att hitta ett bra sätt att börja tillämpa dem, säger Anders Blidberg.

Ljudfiler, skyltar, filmer – det finns många olika sätt man skulle kunna ge guidning till besökare med hjälp av tekniken. Men en av de stora knäckfrågorna är att hitta ett smart sätt att få betalt för den teknik som tillhandahålls.

– Att skapa en bra betallösning är ett problem som vi ännu inte knäckt. Det är ju lätt att lägga ut QR-koder på en hemsida, men de är oftast gratis. Att ta betalt för det är inte lika enkelt. Den frågan har vi inte riktigt knäckt ännu, säger Anders Blidberg, som dock redan nu har diskussioner med Högskolan i Kristianstad om man inte skulle kunna samarbeta med datastudenterna på något sätt.

När tror du ny teknik bli verklighet för din del?

– Guidesäsongen och föredragen brukar hålla på oktober ut, därefter kommer en lugnare period över vintern när vi brukar planera, förbereda och researcha inför nästa säsong. Där kommer vi också att jobba med tekniken, säger Anders och fortsätter:

– Vi säljer en pappersversion av kartor på turistbyråer idag, och jag skulle tro vi säljer sådana digitalt, alltså direkt in i telefonen redan nästa år.

Kommer elektroniken att ta över som framtidens guider?

Annons

– Nja, både och. Jag tror aldrig spåret med en äkta människa på plats kommer att överges, utan det kanske kommer att ses som lite lyxigare. Det är ungefär som man laddar ned musik i telefonen till vardags, men då och då kostar på sig en konsert med musiken live. Riktig guidning med en kunnig och påläst guide är en helt annan upplevelse.

"Tänk att du står och tittar på ruinen genom telefonen och får en människa från den aktuella tiden som berättar om platsens historia. Alla de tekniska möjligheterna finns ju redan i dag, det gäller bara att hitta ett bra sätt att börja tillämpa dem."

Simontorp Konsult AB

Cecilia IsbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons