Annons

Modellflygplan – en himmelsk hobby

De låter som instängda, irriterade humlor, men modellflygplanen är i högsta grad ute och uppe i det fria. På onsdagskvällarna kan man se dem svepa över modellflygfältet i Ripa, för då har klubben flyg- och utbildningskväll under sommarhalvåret.
Kristianstad • Publicerad 27 maj 2002
Modellflyg är en familjehobby hävdar Ripa Modellflygklubb.
Modellflyg är en familjehobby hävdar Ripa Modellflygklubb.Foto: 
Lotta Alvarsson är nästan mer biten av sin nya hobby än hennes pojkvän.
Lotta Alvarsson är nästan mer biten av sin nya hobby än hennes pojkvän.Foto: 
Definitivt ingen dyr lek enbart för vuxna pojkar, hävdar medlemmarna med Mats Erlandsson i täten.
Definitivt ingen dyr lek enbart för vuxna pojkar, hävdar medlemmarna med Mats Erlandsson i täten.Foto: 

– Det blir förmodligen mycket dyrt att lära sig flyga modellplan på egen hand. Men här kör vi med dubbelkommandon under utbildningen, så att en erfaren pilot hela tiden kan ta över och rädda planen från att krascha, berättar Ripa Modellflygklubbs ordförande Mats Erlandsson. Och tur är nog det. För vid ett test jag gjorde hade det snälla skolplanet gått i backen mer än en gång om jag fått hållas själv vid spakarna. – Det är extra svårt i kväll när det blåser så mycket, tröstade Mats mig artigt efter flygningen. ”Modellflyg är en dyr lek för vuxna pojkar” säger en del, men den myten vill klubben ta död på. – Det är en familjehobby året runt och en komplett nybörjarutrustning går på cirka 4000 kronor inklusive radioanläggningen, berättar Mats. För att ta det från början bygger de flesta sina flygplan själva. De köper byggsatser och ägnar vintertimmar åt att med högsta precision foga samman alla delarna till ett flygplan. – Man får inte ha bråttom. Den vanligaste orsaken till att man kraschar ett plan är att man slarvat vid hopsättningen och att det går sönder i luften, säger Håkan Lindström som utpekas som klubbens skickligaste byggare. Väl i luften kan ett modellplan komma upp i hastigheter kring 200 kilometer i timman. I cirka 15 minuter kan man flyga det på en tankning och en liter metanol räcker till cirka tio flygningar. ”Ner kommer man alltid”, är ett annat talesätt. Men med modellflygplanen gäller det att komma ner rätt. Det är landningen som är det svåra och innan man bemästrar den får man inget certifikat. – Det handlar om säkerhet för åskådare och egendom på marken. Men man lär sig rätt snabbt, säger Mats Erlandsson. Syn för den sägen är Lotta Alvarsson från Åhus. På dagarna är hon blomsterhandlare och på kvällarna hängiven modellflygare med två egna plan. – Det tog mig en och en halv månad att lära mig flyga och få cert. Nu är jag mer biten än min pojkvän. Jag är här flera kvällar i veckan, så ofta jag kan för det är så himla kul, bedyrar hon. lena.timelin@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons