Annons

Nio minuter kostar 141 miljoner kronor

Banverket vill rusta upp Skånebanan mellan Hässleholm och Helsingborg för 141 miljoner kronor, så att resan går nio minuter snabbare.
Kristianstad • Publicerad 17 juli 2008
BILD: BOSSE NILSSON
BILD: BOSSE NILSSONFoto: 

I dag tar en tågresa mellan Kristianstad och Helsingborg en och en halv timme. Målet är att få ner restiden till en timme, men det kräver stora investeringar. Inte förrän regeringen presenterar sin infrastrukturplan i höst vet Banverkets ansvariga när arbetet kan göras.

- Alla våra planer är i gungning. Det finns inte en jättepositiv inställning till järnväg från regeringen. Men projektet är samhällsekonomiskt positivt. Det borde ha bättre chanser än medeltalet, säger Håkan Bjurek, projektledare på Banverket för den fördjupade tekniska och ekonomiska studie som ska påbörjas efter semestern. I Banverkets plan fanns tidigare 156 miljoner kronor för att bygga om hela sträckan mellan 2010 och 2015, men förra året lyftes projektet ur planen och sköts upp till efter 2015.

Annons

De största behoven finns på sträckan mellan Helsingborg och Hässleholm. För att kunna höja hastigheten från dagens 130 till 160 kilometer i timmen krävs att spåren justeras, rälsen höjs, växlar byts eller rustas upp och att oskyddade plankorsningar slopas eller förses med bommar.

Att göra det på hela sträckan kostar 141 miljoner kronor. Längs sträckan finns ett 40-tal plankorsningar, en fjärdedel saknar bommar. Om Banverket bara rustar upp sträckan Hässleholm och Åstorp skulle det kosta 93 miljoner kronor, men det alternativet skulle inte heller ge lika stor lönsamhet. Därför vill Banverket rusta upp hela sträckan.

Det skulle förkorta restiden mellan Hässleholm och Helsingborg med nio minuter, vilket på sikt kan leda till att resan mellan Kristianstad och Helsingborg tar en timme. Förutom att restiden blir kortare minskar risken för förseningar.

- Hela systemet har nytta av kortare restider. Det gör järnvägen mer attraktiv och fler reser med tågen, säger Håkan Bjurek.

I dag går Pågatåg och de inhyrda Reginatågen på Skånebanan. Från och med nästa år kommer Skånetrafikens nya Pågatåg att gå där. Banverket måste också byta spåren. Mellan Hässleholm och Klippan kan spårbyte göras under 2010 till 2011, mellan Åstorp och Helsingborg 2013 till 2014, under förutsättning att regeringen lyfter fram sträckan i höstens infrastrukturplan.

- Spårbyten har varit aktuella i 20 år. Vi kontrollerar spåren genom röntgen, men det krävs tätare kontroller och mer lagningsinsatser. Till sist blir det dyrare än att byta dem, säger Håkan Bjurek.

När spåren byts kan man också räta upp kurvorna, så att tågen kan köra rakare och fortare.

Spåråtgärderna kostar 35 miljoner kronor för sträckan Hässleholm-Åstorp och 15 miljoner kronor för Åstorp- Helsingborg, men det kan bli mindre om Banverket kan samordna spårbytet och åtgärderna för att öka hastigheten.

Ingela Rutberg

Så blir banan snabbare

Annons

@05 Funktion olåst inget indrag:n Kurvor rätas utoch kontaktledningsanläggningen på vissa stationer byggs om.

n Rälsen höjsoch alla stationer får utökad försignalering.

n Oskyddadeplankorsningar slopas eller förses med bommar.

Ingela Rutberg
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons