Ny undersökning visar på bättre hemsida
När användare fick svara på frågor om kommunens nya hemsida var betyget att ungefär hälften inte är särskilt nöjda. Nu har Sveriges kommuner och landsting (SKL) studerat de kommunala webbsidorna och resultatet för Kristianstad visar på betydligt mer positiva siffror.
I SKL:s undersökning har kommunerna själva svarat på frågor, bland annat om vad vilken typ av information som publiceras på webbsidan. Enligt undersökningen får Kristianstad 94 procent av högst möjliga, vilket placerar den nya hemsidan på en delad femteplats bland landets kommuner.
– Det visar att vi har en bra en bas. Vi har de uppgifter som SKL tycker att man ska ha på en kommunal webb och det känns jättebra. Nu ska vi hjälpa användarna att hitta den informationen, säger Eva Mårtensson, kommunens kommunikationschef.
Anledningen till att SKL nio år i rad har rankat kommunernas hemsidor är att i takt med att allt fler söker information om den offentliga sektorn via kommunernas hemsidor finns det krav på att informationen ska vara lättillgänglig och begriplig. Det är också nödvändigt för att kommuninvånarna ska kunna vara delaktiga och ha möjlighet att påverka kommunens arbete.