Annons

Ny vodka finns nu på flaska

Vanilj. Det är den nya smaken som i dagarna börjat tappas i Absoluts anläggning i Åhus. I februari lanseras den i USA, till våren i Sverige.
Kristianstad • Publicerad 19 december 2002
Tappningen av Absolut femte smaksatta vodka har just börjat i fabriken i Åhus. Men framöver kommer det bli fler smaker oftare, har vd-n Bengt Baron sagt till Kristianstadsbladet.
Tappningen av Absolut femte smaksatta vodka har just börjat i fabriken i Åhus. Men framöver kommer det bli fler smaker oftare, har vd-n Bengt Baron sagt till Kristianstadsbladet.Foto: 
I februari lanseras vaniljvodkan i USA, i april i Sverige. Men de trendriktiga krogarna i Sverige kommer också att få sälja vanilia i februari.
I februari lanseras vaniljvodkan i USA, i april i Sverige. Men de trendriktiga krogarna i Sverige kommer också att få sälja vanilia i februari.Foto: 
Eric Näf är projektledaren som ansvarat för att ta fram den nya vodkan, Absolut Vanilia. BILDER: WILLY ALM
Eric Näf är projektledaren som ansvarat för att ta fram den nya vodkan, Absolut Vanilia. BILDER: WILLY ALMFoto: 

50000 vitmålade flaskor, med text i vitt och varumärket utskuret, har nyss anlänt från flaskfabriken i Frankrike till fabriken i Åhus. Nu står de jämte bandet, där smörkoladoften fyller hallen, och fylls med den senaste smaksatta vodkan; Absolut vanilia som är det USA-klingande namnet. Inte så konstigt; Den här vodkan riktar sig direkt mot den amerikanska marknaden. En marknad där ingen snapsar, utan använder spriten som bas i drinkar. – Marknaden för smaksatt vodka är ungefär 22,5 miljoner liter i Amerika. Bara vodkor med vaniljsmak säljer omkring 2,7 miljoner liter. Vi tror att vi kan ta en rejäl bit av det segmentet, säger projektledaren Eric Näf, på besök i fabriken denna en av de första tappningsdagarna. Eric Näf har ansvarat för att ta fram vaniljvodkan på Absolut. Ett projekt som tagit 1,5 år och i sedvanlig ordning kantats av största möjliga tyssstnad. – Vi har sett att segmentet för smaksatta vodkor vuxit, framför allt i USA. Vi har velat utveckla en ny smak, som dels står för det varumärket står för – renhet och kvalitet – samtidigt som det ska vara en smak som är etablerad, som är långsiktigt kvar. Vaniljvodkor har funnits i sex år i USA. – Vanilj är samtidigt en extremt känd och spridd krydda, som finns i allt från glass till bakverk. Många är vana vid smaken och den gifter sig bra när den blandas, framhåller han. Men det har inte bara varit att blanda ner en vaniljstång i sprit. – Projektet har tagit 1,5 år, från skrivbordsarbetet till där vi står idag. Bland annat har vi lärt oss att vanilj är ett oerhört brett spektrum – det kommer från många delar av världen och har många olika smaker. Nu är det orkidéer från Madagaskar som köps in för att få fram rätt smak. Dock går kryddorna inte via det stora kryddföretaget i Kristianstad, Culinar –utan importeras via en internationell agent. – De har tagit fram extraktet, essensen, som levereras hit i tankar. Sedan blandas en del essens med fem delar vodka här, säger Eric Näf. Utvecklingen av själva smaken har också tagit sin tid. I botten finns naturligtvis de duktiga kreatörerna bakom smakerna – som varit med från början och hela tiden styrt essenserna åt det håll de vill ha dem. – Eftersom vi står för enkelhet ska det inte vara tillgjort, det ska vara rakt på sak, och enbart med naturliga smakämnen. Samma tankegång har präglat de helvita flaskorna – som ska associera till glass eller avskalad vaniljstång. Smaken beskrivs enligt produktbroschyrerna som ”fyllig, aromatisk och sammansatt av vanilj och smörkola. En komplex smak med en enkel sötma och en torr avslutning för att ge vodkan en mer vuxen framtoning”. En snabb provsmakning (och utspottning) talar också om att eftersmaken är fyllig utan att bli stark, att sötman inte är påträngande och att det finns sprit i vaniljvodkan. Clifford Johansen 044-18 56 40 clifford.johansen@kristianstadsbladet.se

ÅHUS
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons