Annons

Ökad kostnad för färdtjänst ifrågasätts

Kostnaderna för färdtjänst har ökat kraftigt. Kristianstads kommun ifrågasätter nu effektiviteten i Skånetrafikens trafikplanering och efterlyser större möjligheter att påverka.
Kristianstad • Publicerad 25 april 2018
Kostnaderna för färdtjänsten kommer att öka med 11 procent för Kristianstads kommun under det närmaste året.
Kostnaderna för färdtjänsten kommer att öka med 11 procent för Kristianstads kommun under det närmaste året.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

2010 tog Skånetrafiken över färdtjänsten för att kunna ha ansvar för hela kollektivtrafiken. Tanken var att alla kommuner i Skåne skulle ansluta sig. Så blev det inte. I dag är 23 av 33 kommuner anslutna och under flera år har Region Skåne och de 23 kommunerna försökt hitta en långsiktig lösning för finansieringen.

Det har inneburit att det bidrag som kommunerna betalar för färdtjänsten successivt har justerats för att motsvara den faktiska kostnaden som respektive kommun har. Men Kristianstads kommun är delvis kritisk till det nya förslag som region Skåne nu har lagt fram. Förslaget innebär höjningar för de olika kommunerna på mellan åtta och 26 procent inför 2019.

Annons

– Som det är nu betalar vi utan att kunna påverka speciellt mycket. Vi vill därför se en samverkan på politisk nivå och tjänstemannanivå för att kunna påverka kostnaderna, konstaterar Marianne Eriksson (S), ordförande i omsorgsnämnden.

Kristianstads kommun betalar i dag 28 miljoner kronor för färdtjänsten. Enligt Region Skånes beräkningar ligger den faktiska kostnaden på drygt 30 miljoner. 2019 kommer den att ligga på drygt 31 miljoner, en ökning med 11 procent.

Men den senaste höjningen har dessutom föregåtts av kraftiga höjningar åren innan, påpekar omsorgsnämnden. Sedan 2016 har kostnaderna för färdtjänst ökat med fem miljoner för Kristianstad.

Den senaste ökningen på 11 procent beror dels på att beställningscentralen togs hem till Sverige igen, dels på bättre avtal för taxichaufförerna.

– Att Skånetrafiken har tagit över är positivt. Det ger större möjligheter för personer att resa och att samordna färdtjänst och sjukresor. Att man tog hem beställningscentralen är också positivt liksom att man nu ställer högre krav i taxiupphandlingarna. Men det finns flera saker man kan göra för att hålla nere kostnaderna och vi vill vara med och kunna påverka det, säger Marianne Eriksson.

Förutom större möjligheter att påverka, vill omsorgsnämnden att alla förändringar som genomförs och som påverkar kostnaderna ska beslutas i samverkan mellan kommunerna och regionen. Nämnden vill också se ett tydligt uppdrag i avtalet om åtgärder som minskar kostnaderna.

Att beställningscentralen och trafikplaneringen är tillbaka i Skånetrafikens egen regi borde innebära möjligheter till effektivare planering av trafiken, anser omsorgsnämnden. ”Fortfarande genomförs många resor, enligt uppgift upp mot 50 procent, utan kund i bil”, skriver nämnden i sitt yttrande.

Man påpekar också att både kommunala verksamheter och intresseorganisationer vittnar om brister i samordningen av resor.

Karolina AlfredssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons