Ont om elbilar i nordöstra Skåne
Elbilarna har ofta utmålats som vägtransporternas räddning, då de inte anses vara lika klimatförstörande som diesel- eller bensinfordon, som drivs med fossila bränslen.
Men trots höga elfordonspremier och ett stort intresse från branschen verkar inte elbilarna ha kraft nog att ta sig in i de skånska hushållen ordentligt.
Enligt en sammanställning som undersökningsföretaget Ratsit har gjort åt Kristianstadsbladet, ligger flera orter i nordöstra Skåne i botten när det gäller antalet elfordon. Detta om man ser till procentuell andel av den hela personbilsflottan i kommunerna.
Medan det i exempelvis Lund går två elhybrider per hundra personbilar, går det i Östra Göinge drygt en halv per hundra.
I Bromölla är det lite mer, 0,58 procent, och i Osby 0,63 procent. Kristianstad, med sina 47 000 personbilar i kommunen, ståtar med 371 laddhybrider, vilket ger 0,79 procent. Hässleholmarna verkar något mer på bettet, där är det nästan en procent laddhybrider. Detta baserat på 327 fordon av samtliga 32 883 personbilar.
När det gäller rena elbilar är siffrorna än lägre. I Skåne ståtar Kävlinge med högst andel, 0,3 procent. Kristianstad når 0,08 procent med sina 36 elbilar, och Hässleholm med 13 elbilar når 0,04 procent. I Östra Göinge finns det 3 rena elbilar och i Bromölla 2. Det ger dem 0,03 procents andel av personbilsflottan.
När det gäller andra miljöfordon, som exempelvis gasbilar och övriga (utan fossilt bränsle) ligger Kristianstad något högre. Här når kommunen 1,22 procent, bara slagna i Skåne av Lund, Burlöv, Eslöv, Tomelilla och Höör. Hässleholm når 0,84 procent, Bromölla och Östra Göinge har 0,74 procent.
Störst procentuell andel av fordonsparken drivs av bensinmotorer, som i snitt ligger på 69 procent i Skåne. Dieselbilarna ligger på i snitt 25 procent och bensin/etanol ligger på strax under 4 procent.