Annons

Posten behåller kontoren

Räkna inte med att Posten stänger några kontor inom överskådlig framtid. – Nej. Så länge inte vi vet vad som kommer att hända med Posten gör vi ingenting. Att ändra för ändrandets skulle bara skapa irritation, säger Erling Alvesson ansvarig på Posten.
Kristianstad • Publicerad 17 januari 2001
Antalet kunder på postkontoren har sjunkit radikalt bara det senaste året.
Antalet kunder på postkontoren har sjunkit radikalt bara det senaste året.Foto: Ingen rusning till kassorna.
Framtiden är oviss för postkontoren när avtalet med Nordbanken löper ut den 1 april i år.
Framtiden är oviss för postkontoren när avtalet med Nordbanken löper ut den 1 april i år.Foto: 

Tanken var att Postens kontor skulle stängas efter den 1 april i år. Då löper avtalet också avtalet med Nordbanken ut. Och något nytt sådant finns inte undertecknat ännu.

– Förhandlingar pågår med flera banker och jag kan tänka mig att något händer innan sommaren, förklarar Erling Alvesson.

Annons

Han påpekar också att så kallad kassaservice – att betala räkningar, få ut kontanter via checkar eller avier samt att sätta in eller ta ut pengar via kort – kommer att finnas kvar. Däremot kan Erling Alvesson inte garantera mer direkt bankservice, liknande samarbetet med Nordbanken, på Posten framöver. – Tyvärr är det ju så att samhället blir mer och mer datoriserat. Och det gäller också Posten. Folk hanterar sina ärenden via Internet. Pensionerna sätts in på konton liksom familjernas barnbidrag och betalning av räkningar. Enligt en nyligen presenterad statistik tappade Posten 17 procent av sina kunder som besöker postkontoren under december 2000 jämfört med 1999. Siffran säger väl allt om utvecklingen, säger Erling Alvesson.

– Jag vill dock betona att det är vissa människor som inte har något konto utan tvingas hämta ut pengarna eller betala räkningar på Posten. Det är för dem som vi måste finnas till och hjälpa.

Posten stängde som bekant kontoret vid Stora Torg och flyttade till Domus. Där har man service i två plan.

Många Kristianstadsbor gillar inte förfaringssättet utan upplever att det blivit sämre service, mycket stök och bök på det nya stället eftersom man på plan ett får hämta paket och i källarplanet göra sina in- och utbetalningar.

– Jag förstår till viss del kritiken. Det viktiga är att vi ökat öppettiderna för våra kunder som gör brev och pakettjänster. Vi hade ju tecknat avtal med Domus om att sköta viss service men så kom Björn Rosengrens utspel om att kassatjänsten skulle finnas kvar och att hitta en ny lokal på tre månader. Det var inte lätt men jag tror nog att det blir bra framöver. En undersökning har visat att det inte är många som hämtar ut paket och gör kassaärenden samtidigt, förklarar Erling Alvesson.

lars.astrom@kristianstadsbladet.se

Av Lars Åström 044-18 55 53
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons