Annons

Spritan fyller 100 år

17 november firade Spritan i Åhus sitt 100-årsjubileum. 1906 stod Reymersholms brännerianläggning klar för att skeppa sprit till Kristianstad.
Kristianstad • Publicerad 16 november 2006
Processövervakning.
Processövervakning.Foto: 
Vissa flaskor finns kvar från den tid man smaksatte likörer på anläggningen.
Vissa flaskor finns kvar från den tid man smaksatte likörer på anläggningen.Foto: 
Det var så det började. Med ett 27 meter högt sprittorn som skulle renan böndernas råsprit. BILDER: LASSE OTTOSSON
Det var så det började. Med ett 27 meter högt sprittorn som skulle renan böndernas råsprit. BILDER: LASSE OTTOSSONFoto: 
Spritan byggs. En gammal bild från perioden 1904-1906 då fabriken byggdes.
Spritan byggs. En gammal bild från perioden 1904-1906 då fabriken byggdes.Foto: 

För de anställda firas dagen med tårta, och påpassligt bjöds pressen in till en visning i de äldre delarna av anläggningen dagen innan.

För även om anläggningen växt betydligt sedan 1906 är den gamla delen fortfarande en vital del av fabriken.

Annons

Här finns såväl gamla kopparkolonner som spritlyktor (från 1906) för att kolla reningshalten i destillatet. Det mesta är dessutom redo att tas i bruk igen – ifall det skulle hända något med det toppmoderna bränneriet i Nöbbelöv, där numer all sprit till vodkan tillverkas. – Redan 1902 åkte några direktörer från Stockholm ner för att börja köpa sjötomter. Men det var ett par stycken som vägrade sälja om de inte fick väldigt bra betalt, berättar Kurt Nilsson på Vin & Sprit.

Men 1904 hade dessa avlidit, barnen sålde gärna och arkitekten Edward Ohlsson anlitades för att bygga bränneriet. Nationalromantiken var i full blom och arkitekten hade dessutom inspirerats av Åhus medeltidskyrka i rött tegel och med trappstegsgavlar.

– Det var dessutom det första stället i Åhus som hade elektricitet. På var sida av tornet fanns det två elbelysta klockor, vilka ortsborna vallfärdade till för att få se i mörker. Orsaken till att just Åhus valdes för Reymersholmsbolagets nya anläggning var att de ville utnyttja vattenvägen (Helge å) till Kristianstad. På pråmar skeppades spriten in till staden, där dessa lade till vid nuvarande Lastageplatsen.

Under den här tiden fanns det även en mängd små brännerier som tillverkade råsprit som de sålde till "Spritan" som nybygget snabbt kom att heta i folkmun.

1917 bildades Vin & Spritcentralen som började köpa upp alla gårdsbrännerier, och fick monopol i Sverige. Ett decennium senare renade Åhusfabriken 65 procent av allt råbrännvin som monopolet köpte upp. Under 1920- och 1930-talet hade fabriken en produktion på mellan fem och 15 miljoner liter, och antalet anställda varierade mellan 20 och 50.

Då blev också ångpannorna omoderna, ny destillationsutrustning installerades som kunde jobba effektivare.

Efter andra världskriget slut ökade spritkonsumtionen, och i Åhus renades 1953 32 miljoner liter sprit. Samtidigt inleddes rationaliseringar, och då jobbade 15 tjänstemän och 21 arbetare på fabriken. – Under 1970-talet kryddade vi all snaps och smaksatte alla likörer här, säger Kurt Nilsson som jobbat på fabriken sedan 1967.

Då fanns det 22 svenska likörer – idag är de fem. Men trots det var fabriken 1977 i princip dödsdömd och de 35 anställda visste inget om framtiden.

1979 lanserades Absolut Vodka.

– Första året gjorde vi 100000 liter. Nu kan vi göra 550000 liter. Om dagen! Nu har vi 240 anställda här och 43 vid bränneriet i Nöbbelöv.

Annons

Fabriken har moderniserats i olika omgångar, däribland under 1990-talet då ett nytt rektifieringstorn (eller spritkyrka som det kallas i folkmun) byggdes. Numer har den fem tappningslinjer, och en ny satellitanläggning är under uppförande i Åhus industriområde.

När den står klar hösten 2007 har tappningskapaciteten ökat med 22 miljoner liter vodka per år och i bränneriet kan de tillverka 125 miljoner liter vodka årligen.

Clifford Johansen

044-18 56 40

clifford.johansen@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons