Annons

Tågresandet ska mer än fördubblas

45 minuter för att åka mellan Kristianstad-Malmö. Lika lång tid för att åka härifrån till Helsingborg. Och bara 10 minuter till Hässleholm. Det är målet för tågtrafiken i den nya tågstrategi som nu behandlas.
Kristianstad • Publicerad 21 september 2020
Tätare avgångar, fler tåg och kortare restid. Det är några metoder för att locka till sig fler tågresenärer i framtiden, enligt den skånska tågstrategin.
Tätare avgångar, fler tåg och kortare restid. Det är några metoder för att locka till sig fler tågresenärer i framtiden, enligt den skånska tågstrategin.Foto: Tom Wall

I december ska det beslutas om ”Tågstrategi – strategi för utveckling av den regionala tågtrafiken” hos regionfullmäktige i Skåne.

Strategin behandlar hur tågåkandet ska öka i Skåne fram till 2040, från dagens 9 procent av alla trafikslag till omkring 15-16 procent. Det innebär att resandet med tåg ska fördubblas mellan 2019 och 2030, och öka med 60 procent från 2030 till 2040.

Annons

För att det ska låta sig ske, krävs vissa åtgärder. Bland annat måste spåren byggas ut, inte minst Skånebanan (Kristianstad-Helsingborg), som är ett av landets mest använda enkelspår och där kapacitetsutnyttjandet redan hotar att slå i taket. Ska trafiken kunna öka på denna och vissa andra bandelar måste de byggas ut.

Men det krävs också fler fordon. Öresundstågen och Pågatågen beräknas finnas kvar 2040, men samtidigt kommer det nya System 3 att inte räcka till. Det behövs uppemot 50 sådana fordon, bara 18 är hittills beställda. System 3 ska nämligen från och med 2035 även trafikera sträckorna till Kristianstad och Ystad, enligt strategin, samt 2040 även Trelleborg.

Det lär behövs. För att klara ökningen ska tågpassagerarna per helgfri vardag mellan Kristianstad-Hässleholm öka från dagens 9 000 till 33 000 fram till 2040. På motsvarande sätt väntas det öka från 5 000 till 20 000 mellan Kristianstad-Bromölla, och från 2 500 till 8 500 mellan Simrishamn-Ystad.

För att nå de uppsatta målen finns flera delmål. Ett sådant är restidsmålet. Det ska gå snabbt att åka tåg, och enligt strategin ska resan mellan Kristianstad och Lund år 2035 ta max 35 minuter. Lägg till tio minuter om du ska till Malmö.

De tre milen mellan Hässleholm och Kristianstad ska då avverkas på tio minuter.

Fem år senare kommer Österlenborna att få lite snabbare till större städer. Då ska sträckan Ystad-Simrishamn (4,2 mil) gå på 30 minuter, och de 7 milen mellan Ystad och Malmö beräknas ta lika lång tid.

De 9 milen mellan Hässleholm-Halmstad beräknas då klaras av på 55 minuter.

Det finns också tillgänglighetsmål, som säger att minst 92 procent av skåningarna ska ha minst tio vardagliga resor till någon av tillväxtmotorerna (Malmö, Lund, Helsingborg, Hässleholm/Kristianstad) med en restid om max 60 minuter.

92 procent ska på samma sätt kunna nå en regional kärna (Malmö, Lund, Helsingborg, Landskrona, Kristianstad, Hässleholm, Ystad samt Trelleborg) med en restid om max 45 minuter.

Det talas också om internationell tillgänglighet. Där är målet att det ska ta max en timma att ta sig med tåg till Malmö eller Köpenhamn från en given punkt inom Greater Copenhagen.

Tågstrategin innehåller inga direkta anvisningar om hur dessa delmål ska nås. Den innehåller heller ingen garanti för att detta blir verklighet, utan beskrivs som en vägvisare för vilken trafik som ska köras och vilka investeringar som behövs.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons