Annons
Reportage

Tord Erikssons Frukt: ”Banken tror verkligen på oss”

Knappt har sista pallen från fjolårets skörd kommit i väg förrän det är dags att börja plocka äpplen igen. Tord Erikssons Frukts affärsidé är lika enkel som genial. Att sälja skånska kvalitetsäpplen året om.
Det är inte bakom skrivbordet hon trivs bäst. Utan ute på fältet i mötet med företagare. Helen Göransson ska utveckla Sparbanken Skånes företagsaffär i bland annat Kristianstad i en tid då näringslivet möter helt nya utmaningar.
Publicerad 23 september 2022
Helen Göransson besöker Tord Erikssons Frukt i Arkelstorp.
Helen Göransson besöker Tord Erikssons Frukt i Arkelstorp.

I Arkelstorp norr om Kristianstad ligger Tord Erikssons Frukt som är en av de stora aktörerna inom frukt- och bärbranschen i nordost Skåne. Företaget odlar själva, köper upp från andra lokala odlare, lagrar, paketerar och distribuerar till hela Sverige.

Styrkan ligger i att man kontrollerar hela kedjan, från odling och förpackning till leverans, vilket man är rätt ensam om i bygden. Konceptet bygger på genomtänkta investeringar i modern kylteknik, smart paketering och effektiv lagerhållning.

Annons

– Vi växer hela tiden. Vi har satsat mycket på just äpplen, paketering och lagring de senaste åren. Det kräver stora resurser och investeringar i nya maskiner och lager, säger vd Magnus Eriksson, vars far startade fruktgrossistverksamheten i liten skala 1952.

Trettio år senare tog Magnus över rodret och för tre år sedan fick han förstärkning av sonen Mattias, 27 år, tredje generationens fruktföretagare.

Far och son jobbar och trivs ihop.
Far och son jobbar och trivs ihop.

– Vi sorterar 3 500 ton äpplen per år och allt säljs i Sverige. Vi sålde nyligen den sista pallen och idag började vi skörda årets äpplen, säger han.

Tord Erikssons Frukt arbetar efter mottot att ständigt förbättra och utveckla sin verksamhet för att kunna hålla högsta möjliga kvaliteten i alla led. Och för tre år sedan bytte företaget bank till Sparbanken Skåne.

– Det är inte ofta man byter bank. Det är lite som tandläkaren. Men det kändes som att vår gamla bank började bromsa. De trodde inte längre på oss på landet, trots att vi är stabila och har hållit på med det vi gör så länge, säger Magnus Eriksson.

Att ha alla sina affärer samlade hos en och samma bank med egen personlig företagsrådgivare är guld värt, tycker han.

– Banken tror verkligen på oss. Vår rådgivare är påläst och vet precis vad som gäller. Så visst är jag nöjd! Det är det bästa jag gjort.

Sedan bankbytet har Tord Erikssons Frukt gjort minst en rejäl investering om året. Nyligen köpte man en ny fruktodling samt en bättre begagnad packningsmaskin. Den personliga kontakten med Sparbanken Skåne har varit en stor fördel vid de nya satsningarna.

– Ibland måste det gå snabbt, om det ska bli en affär. Det är skönt att bara kunna lyfta luren och få besked om banken är med eller inte, säger Magnus Eriksson.

För att kunna leverera äpplen året om har företaget investerat i speciella nästintill syrefria kylar. Det gör att mognadsprocessen avstannar.

Annons

– Det är lite som att skicka äpplena till rymden. Där finns inte heller någon syre.

Största utmaningen just nu är som många av Sveriges företag att tackla energikrisen. Nästa stora satsning blir därför troligen att skapa en egen solcellsanläggning för att minska energikostnaderna.

– Vi använder rätt mycket el. Främst till bevattning, vilket varit en utmaning i år, särskilt under sommaren då det varit så varmt. Men årets skörd ser ändå ut att bli riktigt bra, säger Mattias Eriksson.

Mathias är tredje generationen på Tord Erikssons Frukt.
Mathias är tredje generationen på Tord Erikssons Frukt.

I övrigt fortsätter Tord Erikssons Frukt på samma spår som senaste åren. Utveckla tekniken för lagerhållning av frukten och utöka odlingsarealen.

Fakta/Tord Erikssons Frukt

Startades 1952 av Magnus Erikssons far, Tord.

25 anställda i snitt, något mer när det är högsäsong för bärplockning.

Medlem i Svenskt Sigill, en kvalitetsstämpel för miljö- och kvalitetssäkring.

Nya utmaningar för Kristianstads företagare

Helen Göransson är företagschef på Sparkbanken Skåne.
Helen Göransson är företagschef på Sparkbanken Skåne.
”Jag vill träffa som många företagskunder som möjligt”
Helen Göransson

Som ny företagschef har Helen Göransson det övergripande ansvaret för företagsaffären i Sparbanken Skånes nordöstra område. Det vill säga erbjuda bygdens företagare den bästa möjliga servicen – oavsett om det är etablerade företag eller nya kunder.

– Jag vill träffa som många företagskunder som möjligt. Skapa en gemensam plattform för hur vi ska arbeta tillsammans. Vad behöver företagen i Kristianstad och hur ska vi möta deras förväntningar på bästa sätt?

Helen Göransson menar att idag är det vikande konjunkturläget med snabbt stigande priser på råvaror, komponenter, el och drivmedel ett bekymmer för näringslivet. En ny undersökning bland företag i Skåne upp till 50 anställda, som Novus genomfört på uppdrag av banken, visar att drygt åtta av tio småföretag i Skåne har känt av senaste årets skenande inköpspriser. Var tionde företag har inte märkt några kostnadsökningar alls, medan det för en tredjedel av de drabbade handlar om kostnadsökningar på över 20 procent under de senaste tolv månaderna. För ytterligare en tredjedel ligger de samlade ökningarna i spannet 11–20 procent medan det för den sista tredjedelen handlar om kostnadsökningar på upp till 10 procent.

– Inflationen märks nu tydligt för de allra flesta och givetvis är en del hårdare drabbade än andra. Ändå har företagen i Kristianstad generellt stått sig väl, trots pandemi och kriget i Ukraina som också påverkar. 2021 gav fina bokslut och god likviditet för många. Men nu ser vi att det kan komma att bli tuffare framåt, säger hon.

Undersökningen visar också att 75 procent av småföretagen i Skåne flaggar för att genomföra förändringar för att möta den tuffa situationen. Sex av tio uppger att de höjer priserna gentemot sina egna kunder.

– Jag ser det som ett gott tecken att företagen agerar på olika sätt för att möta de nya förutsättningarna. Vi som bank vill vara en aktiv affärspartner där vi tillsammans med våra kunder tar oss igenom nya utmaningar. Det handlar om att bygga relationer, vara proaktiva, lära känna våra kunder och näringslivet riktigt väl. En ny verklighet kräver inte sällan nya lösningar, säger Helen Göransson.

Annons

På Sparbanken Skåne i Kristianstad finns idag runt 30 företagsrådgivare som i huvudsak arbetar med rådgivning, försäkring och kapitalförvaltning.

Helen Göransson har arbetat i banken sedan 2008. Som rådgivare har hon haft kontakt med alla typer av företagskunder, inte minst lantbrukare. Just den näringen har hon själv erfarenhet av eftersom hon växt upp på ett familjelantbruk som fortfarande finns i familjen.

– Lantbruksnäringen ligger nästan i mitt dna – den vurmar jag lite extra för. Lantbruket är en av våra viktigaste näringar i samhället som ska klara producera vår mat med hög kvalitet på ett kostnadseffektivt sätt samtidigt som priset på insatsvarorna stiger. En lönsam lantbruksnäring borgar för en hållbar utveckling, säger hon.

På hemsidan kan du läsa mer om Sparbankens företagsrådgivning.

Faktaruta:

Helen Göransson, 45 år, sambo och två barn 17 och 19 år. Bor utanför Degeberga på gård.

Utbildning: Ekonom, 11 år på Cederblads Revisionsbyrå, ett jobb där jag skaffade mig min kompetensplattform.

Gör: Sedan 1 juli Företagschef på Sparbanken Skåne.

Intressen: Hästar, finns 6 hemma på gården. Intresset delar jag med min dotter som tävlar i hoppning. Tycker om mat, särskilt att åka omkring på Österlen och prova olika kaféer.

Ambition med nya rollen som företagschef:

•Möta kunder.

•Att vi på Sparbanken Skåne ska fortsätt vara ett relevant alternativ för kunder och icke kunder. Vi ska ha lokal närvaro och stå stadigt i den skånska myllan.

•Medarbetarna står mycket högt på min dagliga agenda. De är vår viktigaste resurs och mår de bra så gör vi bra saker.

Carina AdamsbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons