Trafikskolan satsar på alkolås
Bosse Walter tycker det är självklart att trafikskolorna skall vara föregångare med sådana här trafiksäkerhetsgrepp.
– Det handlar om kvalitetssäkring. Alla skall veta att i våra övningsbilar sitter en absolut nykter förare bakom ratten, förklarar han. För bara fjorton dagar sedan fick hans trafikskola det senaste tillskottet i övningsbilsflottan.
Det handlar om en stor Scania lastbil med 300 hästar under huven.
– Det var självklart för mig sätta in alkolås i bilen. Och sett till att bilen kostar nästan en miljon kronor exklusive moms är alkolåset för 23 000 kronor småpengar, tycker Bosse Walter.
Hans tunga övningsfordon används också för s k eco-driving. Alltså att lära både redan aktiva chaufförer och blivande sådana att köra ekonomiskt. – Härom dagen hade jag en rutinerad åkeriägare i lastbilen. Han tyckte nog att han kunde det här med att köra tunga fordon. Efteråt hade han sänkt bränsleförbrukningen med 6,5 deciliter per mil men ändå ökat snittfarten med 4 km/timmen och varit 3,5 minut snabbare på sträckan. Totalt skulle han kunna spara cirka femton procent bara på bränslet på sitt åkeri...
Men tillbaka till alkolåsen. Närmast kommer trafikskolans övriga lastbilar och buss att utrustas med samma spärr.
– Sedan skall vi se till att också övriga övningsbilar på personbilssidan får alkolås med början nästa år.
Har det då hänt att körkortslever kommit onyktra till en lektion?
– Ja, det har nog hänt någon enstaka gång efter exempelvis luciafirandet att en elev inte varit helt fräsch. Men då har vi givetvis sett till att vederbörande inte hamnat bakom ratten. Nu får vi ett ännu bättre instrument för att helt säkra nykterheten, säger Bo Walter.
Ulf Matson
044-18 55 60
ulf.matson@kristianstadsbladet.se