Annons

Vatten, handel eller historia – något ska profilera Kristianstad

Mat och livsmedel, vatten, handel, historia eller utbildning. Något av dessa teman ska sätta Kristianstad på kartan.
Kristianstad • Publicerad 12 december 2002

Inom kort ska politikerna i kommunstyrelsen ta ställning till hur man ska gå vidare i arbetet med att profilera Kristianstad. Arbetet har skett under kommunledningskontoret med kommundirektören Agne Furingsten sedan våren 2001. – Ett av de största besluten under mandatperioden, säger kommunstyrelsens ordförande Heléne Svensson (s). Igår redogjorde Agne Furingsten för kommunstyrelsen hur långt man har kommit hittills. En konsult är utvald att gå djupare i arbetet, och denne ska godkännas av kommunstyrelsen. – Vi har tagit fram underlag för arbetet och ska ta hjälp av en konsult för att vässa profilen. Konsulten har stor erfarenhet av marknadsföringsinsatser, men också hur man hanterar processen med att kommunicera ut förslaget, säger Agne Furingsten. Profileringsarbetet ska förankras utanför Rådhuset. – Konsulten ska titta på hur vi ska lägga upp det vidare arbetet med att förankra det bland organisationer, företag och medborgare. Sedan beslut väl har fattats kan förankringen ske genom offentliga ”hearings”, seminarier eller genom enkätundersökningar, säger han. Om arbetet kommer att leda fram till en logotype eller något annat konkret, är inte klart. – Jag tycker att det är fel väg att börja med en logga. Det är bättre att ta innehållet först. Det yttersta målet med profileringsarbetet är att öka attraktiviteten för Kristianstad och därmed tillväxten. – En fortsatt positiv befolkningsutveckling och näringslivsutveckling, säger han. – Målet är att Kristianstad ska vara en bra kommun att bo och verka i, säger Heléne Svensson. Profileringsarbetet är långsiktigt, menar Agne Furingsten, och det finns en budget på mellan 2,5 och 3 miljoner kronor avsatt för arbetet. Marcus Haraldsson 044-18 56 13 marcus.haraldsson@kristianstadsbladet.se

Kristianstad
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons