Annons

"Vi ett antal projekt som skulle kunna tidigareläggas, till exempel sträckan på E22 mellan Sätaröd och Vä"

Kristianstad • Publicerad 17 januari 2004
COP RONNIE SMITH¬¬¬LARS ÖRNFELT VÄGVERKET
COP RONNIE SMITH¬¬¬LARS ÖRNFELT VÄGVERKETFoto: 
Lars Örnfelt avvaktar ett kommande avgörande beslut från regeringen om utbyggnad av E22 och andra vägar. Bild: RONNIE SMITH
Lars Örnfelt avvaktar ett kommande avgörande beslut från regeringen om utbyggnad av E22 och andra vägar. Bild: RONNIE SMITHFoto: 

Efter att Vägverket, Banverket och landets län och regioner i augusti i fjor lämnade in sina önskemål om vilka vägar och järnvägar som de vill se prioriterade, fattar nu regeringen det slutgiltiga beslutet om vilka objekt som ska prioriteras i den nationella plan som gäller mellan åren 2004 och 2015.

En som kanske mer än många andra väntar på beslutet, är planeringschefen Lars Örnfelt på Vägverket i Skåne. Sedan han började arbeta på Vägverket i Skåne 1996 har han haft en samlad bild över planer och insatser i vägnätet.

Annons

Det är han och de andra på Vägverkets planeringsavdelning som har arbetat fram grunden i det förslag för skånska vägnätet som nu ligger på förhandlingsbordet för regeringen och dess stödpartier vänsterpartiet och miljöpartiet. – Vi har tagit fram underlaget som Vägverket centralt i Borlänge har bearbetat och sedan skickat till regeringen den 4 augusti förra året. Det har nu bearbetats under ett halvår. Beslutet som väntas från regeringen handlar om vilka åtgärder som Vägverket här ska göra från och med i år fram till 2015, och i vilken ordning dessa ska utföras.

För hela landet rör det sig om 364 miljarder kronor som ska fördelas till väg- och järnvägsbyggen. Enligt planförslaget tillfaller 32 miljarder Skåne, varav 20 miljarder till järnvägar och 12 miljarder till vägar.

– Pengarna gäller också drifts- och underhållsåtgärder och en bärighetssatsning för främst norra Sverige.

Vad som gör det kommande regeringsbeslutet extra intressant är också att det är definitivt på det sättet att det inte går att överklaga.

– Beslutet gäller tills att en ny plan kan antas om fyra år. Lars Örnfelt säger att han inte i förväg vet något om beslutet och att han får beskedet samma dag som media och allmänheten får det via pressmeddelande.

– Man kan utgå ifrån att det blir en viss justering, men vad är svårt att säga. Regeringen kungjorde alldeles nyligen att man tidigarelägger ett antal projekt efter att ha lånat upp 25 miljarder ur Riksgälden. Nästan alla lånepengarna gick till vägprojekt i Västra Götaland och järnvägsprojekt i Västra Götaland och Stockholm. Om det sedan får konsekvenser för de projekt som inte lånas till får vi se i beslutet om planen.

Han utesluter inte att så kan bli fallet. Om det blir så och prioriteringarna hamnar i Skåne, har Lars Örnfelt och Vägverket i Skåne önskemål om prioritering.

– Då har vi ett antal projekt som skulle kunna tidigareläggas, till exempel sträckan på E22 mellan Sätaröd och Vä som nu ligger för utbyggnad kring 2010, och E22 mellan Hurva och Rolsberga som också ligger runt 2010.

Om inget av dessa önskade projekt tidigareläggs av regeringen, finns det då andra möjligheter att finansiera dessa för att få dem klara tidigare?

– Det har diskuterats om en så kallad ppp-lösning (private and public partnership), men det är inte aktuellt i dagsläget. Det är fortfarande en möjlighet. Vägverket föreslog i augusti att man ska avgiftsfinansiera en del av E6 i Bohuslän. Det var ett nytt inslag i finansiering av vägar. Om det kommande regeringsbeslutet inte är stort för allmänheten, så är det det för Lars Örnfelt och övriga planerare på Vägverket i Skåne.

Annons

– Man kan säga att det är en avslutning på en process som har pågått i kanske fyra år med många involverade. Sedan blir det rullande planering igen om fyra år då vi förmodligen får revidera planen.

Men Vägverkets planerare sitter inte arbetslösa i avvaktan på fyraårsplanen. Hela tiden pågår arbetet med de olika vägsträckorna.

– Regeringens beslut gäller en övergripande nivå. Sedan görs vägutredningar och arbetsplaner mer i detalj. Planen anger en grov objektsbeskrivning med en nyttokalkyl, man kalkylerar vilka objekt som ger den största samhällsekonomiska nyttan och väger det mot kostnaden.

Hur viktig är sträckan av E22 mellan Sätaröd och Vä i nyttosammanhanget?

– Den har stor samhällsekonomisk nytta genom att den förkortar vägen ganska mycket och dras med en betydligt rakare sträckning. Regeringen skall pröva tillåtligheten för sträckan. Vi hoppas på ett beslut om tillåtlighet under året. Sedan kan vi börja med en arbetsplan. Om vi får finansiering skulle det gå att börja bygga vägen 2007.

Många av sträckorna på E22 byggs om till 2+1-vägar med mitträcken. Är det en generell inriktning för att få vägar färdiga snabbare?

– Och öka trafiksäkerheten. Det är en rätt så ny åtgärd. Den första 2+1-vägen byggdes i Skåne först i slutet av 1999 förbi Hörby. Sedan har det byggts tolv tretton mil 2+1-vägar i Skåne. Målet är att sätta upp 20 mil. Det är en väldigt effektiv åtgärd ur trafiksäkerhetssynpunkt. Man undviker att folk dör eller skadas svårt i trafiken till en förhållandevis låg kostnad i linje med nollvisionen. Det projekt som kan stå i tur för 2+1-väg är E22-sträckan mellan Gualöv och Fjälkinge.

– Det projektet ligger sent i planen, inte förrän 2015. Det är så lång tid att vi inte kan låta det ligga, utan utreder möjligheten att sätta upp vägräcken i den befintliga sträckningen. Fram till 2015 har trafiken ökats så mycket att det måste till en mer hållbar lösning med fyrfältsväg.

En ny väg förbi Linderöd ligger också väldigt sent i den nuvarande planen.

– I planförslaget ska den byggas ut med start 2015. Där har vi fortfarande inte kommit fram till en åtgärd under tiden fram till dess, men vi har den under bevakning.

Annons

För egen del har Lars Örnfelt en gedigen bakgrund inom Vägverket. Innan han började på Vägverket i Skåne 1996, jobbade han 15 år på planeringsavdelningen på huvudkontoret i Borlänge, bland annat som planeringschef. Gedigna kunskaper har han också med både en civilingenjörsutbildning med inriktning mot väg och vatten, samt en civilekonomutbildning.

Men vägintresset håller han till jobbet. Även om han har en annan blick än de flesta på de vägar han far på under fritiden. Däremot har han ett intresse för broar som sträcker sig till fritiden.

– Jag har jobbat mycket med broar innan och har en förkärlek att titta på broar när jag är ute och reser. På det viset kan man säga att jag har hamnat på rätt ställe med tanke på Öresundsbron. Det är en fin bro.

Marcus Haraldsson

044-18 55 53

marcus.haraldsson@kristianstadsbladet.se

FaktaLars Örnfelt

Aktuell:Har som ställföreträdande vägdirektör och planeringschef på Vägverket i Skåne en nyckelroll när regeringen snart beslutar om prioriteringen av landets vägar.

Ålder:58 år

Bor:Åhus.

Annons

Uppväxt:På Gotland.

Familj:Sambon Elisabeth Olsson och utflugna barn

Intressen:Spela golf, åka skidor, promenera längs med havet, läsa böcker och lyssna på musik

Kristianstad
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons