Annons

Vin & Sprits försäljning minskar i USA, men ökar totalt

Kristianstad • Publicerad 13 december 2002

Trots ökad omsättning för Vin & Sprit har företaget drabbats av motgångar på Absoluts viktigaste marknad; USA. Där har försäljningen minskat. I Vin & Sprits senaste kvartalsrapport framgår att försäljningen minskat med 15 procent till 2,1 miljarder kronor under kvartal tre, jämfört med det andra kvartalet. Men totalt sett har koncernen ökat försäljningen med 32 procent till 6,5 miljarder, om perioden januari-september jämförs med fjolåret. Ökningen för de nio första månaderna uppges bland annat bero på den nya distributionslösning företaget gjort, där de sagt upp avtalen med Seagrams och bildat ett bolag där de själva styr över hela distributionen av Absolut Vodka. Dessutom har de köpt Oy Nordic Wine Group som omsätter 1,3 miljarder kronor årligen, och märker en ökad försäljning av vindrycker i norden (förutom i Danmark). Försäljningsminskningen det tredje kvartalet kan härledas till terrorattackerna den elfte september i fjol. – Då följde en period minskande marknad och V&S försäljning påverkades negativt även en bit in på 2002. Under andra kvartalet i år noterades en förbättring, men den positiva tendens har avtagit under tredje kvartalet, skriver Vin & Sprits vd Peter Lagerblad i delårsrapporten. Effekterna var bland annat att resandet till och från USA minskade och då även taxfreeförsäljningen. Mer än hälften av all Absolut som tillverkas säljs just på USA-marknaden, där även taxfreeförsäljningen är en stor del. – Vi har de senaste 18-24 månaderna gått igenom en stor omställning i distributionen, och vi tycker att det har gått otroligt bra. Men det är klart att det har tagit energi. Nu känner vi oss fulla av tillförsikt och kommer att fortsätta utveckla marknadsföringen där vi redan nu har en otroligt stark plattform, säger Absoluts vd Bengt Baron. Han säger också att de kommer att höja tempot för produktutvecklingen. – Hittills har vi lanserat nya smaker vart tredje eller femte år. Det blir nog så att vi ska lansera det lite oftare. Ett exempel är den nya vanilj-vodkan, som i dagarna ska börja tappas i Åhus och i februari börja säljas i USA. Exakt hur stor försäljningsminskningen varit i USA för Absolut Vodka hittills vill han däremot inte svara på. Volymer för helåret presenteras i årsbokslutet. – Men vi har förhoppningar om lite tillväxt innan året är slut. Trots allt är vodkan ingen förlustaffär för staten –rörelseresultatet efter nio månader är 1,579 miljarder kronor – en procent mer än fjolårets 1,557 miljarder. För tredje kvartalet var rörelseresultatet 401 miljoner kronor (667 för andra kvartalet), en minskning som även beror på dollarns försvagning. Totalt uppges dollarkursens förändring ha gett ett nettobidrag på tre miljoner kronor till resultatet under nio månader. Clifford Johansen 044-18 56 40 clifford.johansen@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons