Annons

Walter Owens lärde ut gospelns själ

In i det sista lärde sig de 70 körsångarna i konserthuset nya gospelsånger inför lördagskvällens konsert. Walter Owens från Chicago lockade fram den rätta känslan.
Kristianstad • Publicerad 19 januari 2004
– Lyssna på mig! Den här meningen kommer direkt efter den andra, instruerar Walter Owens.Foto: 
Walter Owens klämmer i med ett fortissississimo.Foto: 
Jeady Petersson, Sara Persson och Martina Ågren gungar i gospeltakt. BILDER: TOMMY SVENSSONFoto: 
Istället för att läsa noter fick körsångarna lära sig de nya sångerna utantill genom att lyssna på Walter Owens och sjunga efter. Ing-Marie Persson assisterade med stora minneslappar.Foto: 
Flera svenska körer har varit hos Walter Owens församling i Chicago. Nu är han för första gången i Sverige.Foto: 

Bara några timmar återstår till kvällens konsert när Walter Owens kliver fram till orgeln på scenen och börjar lära ut några nya sånger. Inte ett notpapper syns till. Fras för fras lär sig körsångarna sången utantill. Martina Ågren antecknar febrilt på baksidan av affischerna som Ing-Marie Persson sedan håller upp för de andra.

– Ni kan titta här och memorera texten, men jag håller inte upp de här ikväll, säger hon bestämt och körledaren Hans Mattsson tejpar upp affischerna på notstället framför körsångarna tills de lärt sig.

Annons

– Jag tycker det är jätteviktigt att körsångarna får lära sig sånger direkt. Gospelmusiken i USA handlar mycket om att lyssna och sjunga efter. Vi är så notbundna i Sverige, säger han. Det är åttonde året i rad som Kristianstadskörer ordnar gospelkonsert med en amerikansk körledare. Den här gången blev det Walter Owens som är musikpastor i Salems baptistkyrka i Chicago.

En del svenska körer har besökt hans kyrka och nu fick han en chans att komma till Sverige. I helgen höll han konsert i Kristianstad och Mjällby, nästa helg blir det Stockholm och Örnsköldsvik.

– Det roligaste för mig är att människor älskar den musik vi lever i USA. Många människor ser gospeln som en konstform, men vi ser den som en livsstil, säger han. För de svenska körsångarna betyder det mycket att få sjunga med någon från gospelns hemland.

– Vi kan läsa noter och spela efter noter, men de har så mycket mer. Det handlar mycket om uttrycken mellan noterna, när det ska vara starkt och svagt, att uttala på olika sätt och själva känslan, säger Hans Mattsson. På scenen har sångarna just lärt sig den finstämda sången "I need you to survive" som handlar om terrorattacken den 11 september. Nu gungar hela scenen av en snabbare gospelsång. Sångarna klappar i händerna och Walter Owens lämnar orgeln för att ställa sig mitt framför dem och hojtar uppmuntrande.

– Så ska det låta. Nu låter det bra. Men det ska vara starkt. Vi har tre F här. Det betyder inte bara forte utan fortissimo! instruerar han och visar hur de ska öppna käken för att få ett större ljud som inte låter som operans inkapslade, djupa klang utan mer som soulens djupa, men öppna klang.

Hans Mattsson tycker det är bra att körsångarna får sjunga med en annan ledare. Det ger nya influenser och inte minst inspiration.

– Det märks att de blir väldigt peppade. De blir frimodiga, säger han. Gospel är populär långt utanför USA:s gränser, inte minst i Sverige, men den har en djupare mening i USA, anser Walter Owens.

– Vi tar orden bokstavligt. Gospel är mer än ord, den är vårt språk till Gud, förklarar han och berättar hur gospeln uppstod ur blues för att ge fattiga hopp.

I helgen fick han körsångarna i Joy, Freedom, Riverhouse, Tonsättarna, Högskolans kör, Nosaby Gospelkör och Novah gospelkör att sjunga gospel med stor värme.

Ingela Rutberg

Annons

044-18 55 65

ingela.rutberg@kristianstadsbladet.se

Kristianstad
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons