Annons
Nyheter

Danskt! Samling på Louisiana

2014 var ett rekordår för Louisianas konstmuseum. Kulturskribent Thomas Kjellgren tycker publiken gjorde rätt, det var ett bra konstår på museet. Men missa inte den senaste utställningen med nya storverk skänkta av konstsamlaren Celia Ascher.
Thomas Kjellgren
Publicerad 26 januari 2015
Anselm Kiefer: "Donaukällan" (1978) Foto: Louisiana
Anselm Kiefer: "Donaukällan" (1978) Foto: Louisiana

Louisianas grundare Knud W Jensen slog tidigt fast att utställningsverksamheten för publiken skulle vara som att stiga in i en dusch med omväxlande varmt och kallt vatten. En pendling mellan det tidlösa och brett publika och de mer utmanande, samtida och visuella iscensättningarna. Detta har väl inte alltid lyckats men 2014 får väl, så här i backspegeln, anses som ett mycket framgångsrikt år, även i detta avseende.

Ett nytt årligt besöksrekord, med 648000 besökare, är också ett kvitto på konceptets hållbarhet. Utställningarna med Hilma af Klint, Emil Nolde och Paula Modersohn-Becker gav utrymme åt Olafur Eliassons storslagna steninstallation, "Riverbed" och detta lockade människor från hela världen. Lägg därtill Louisiana Literature i augusti som presenterade världsförfattare som Hertha Müller och Joyce Carol Oates.

Annons

Som grädde på moset har Louisiana nu fått åtta nya verk i donation. Små, lysande pärlor av några av den moderna konstens mest framstående konstnärer: Picasso, Miró, Kandinsky, Dubuffet, Pollock, Anselm Kiefer och Ellsworth Kelly. Dessa bilder utgör slutdelen i den totala donationen, med över 200 verk, som Celia Ascher genom åren har placerat på den danska institutionen. ”Med denna donation är det som om verken faller ned från himlen till bestämda platser”, som Louisiana-direktören Poul Erik Tøjner uttrycker det.

Fram till den 22 mars visas dessa nya bilder, ”mina barn”, som hon kallade dem - och ett 40-tal andra verk ur Ascher-samlingen - i Norra flygelns ”Asger Jorn-rum”. Det har blivit en stram och sammanhållen utställning som inte bara belyser en samlares personliga blick utan som också ger oss en inblick i några av den moderna konstens viktigaste faser. Picassos "Stående naken kvinna" från 1906 uppstår i det visuella synfält där han studerar den afrikanske konstens kroppsgestaltningar samtidigt som den föregriper målningar som "Les Demoiselles d´Avignon".

Här ges också flera ingångar till den abstrakta konstens världsbilder, genom tidiga verk av Malevitj, Sophie Taeuber- Arp och El Lissitsky. I den nya Kandinskij-målningen, "Skala" från 1928, ser vi hur Bauhaus-idéerna och de betydelsebärande symbolerna utvecklat hans tidigare musikaliska måleri. Mirós lekfulla goauche-collage, från 1937, kommer från en period när han tvivlade på måleriets genomslagskraft och i Jackson Pollocks fina femtiotalsmålning möter vi en konstnär som för en stund tyglar sina omvälvande rörelser och i stället tar med vår blick långt in i färgrummens labyrintiska vindlingar.

Aschers förankring i det tyska (hon var född i en judisk familj i Berlin 1920) blir också framträdande. Att hon i sina bildval inte väjde för det kontroversiella och utmanande ser man i flera av Georg Grosz-teckningarna, men också i Anselm Kiefers uppgörelser med det nazistiskt förflutna. Inte minst i målningen "Dein goldenes Haar, Margarete" där han citerar Paul Celans dikt "Dödsfuga" som utmynnar i orden ”Döden är en Mästare från Tyskland”.

Missa nu inte denna lilla, stora utställning! Även en svensk konstnär är representerad: Öyvind Fahlström. Hans två lekfulla bilder innehåller mängder av små bildserier och detaljstuderar man dessa fungerar de som både varma och kalla avrivningar. Skämtsam ironi och ett borrande allvar på samma gång. Just som det ska vara!

Ellsworth Kelly: "Gummiträ" (1964) Foto: Louisiana
Ellsworth Kelly: "Gummiträ" (1964) Foto: Louisiana
Joan Miró: "Röd, gul, grön, vit" (1937) Foto: Louisiana
Joan Miró: "Röd, gul, grön, vit" (1937) Foto: Louisiana

"Aschers förankring i det tyska blir också framträdande. Att hon i sina bildval inte väjde för det kontroversiella och utmanande ser man i flera av Georg Grosz-teckningarna, men också i Anselm Kiefers uppgörelser med det nazistiskt förflutna."

Om konstsamlaren Celia Ascher

Thomas Kjellgren

Lite mer

2 tips

Ljudkonst

På Museet for Samtidskunst i Roskilde öppnar på fredag en separatutställning med ljudkonstnären och kompositören Jacob Kirkegaard, ”Earside Out”. Han arbetar i olika genrer och utforskar till exempel vad det finns för ljud i sanden i Oman-öknen, i de övergivna radioaktiva zonerna i Tjernobyl eller djupt inne i det mänskliga örat. Den 31 januari invigs också Morten Straedes verk ”Floating world” i Roskildes ambitiösa landartprojekt, vid Kögebukten. Projektet beräknas pågå i 20-25 år och varje år skall ett nytt verk presenteras. Läs mer på följande sida: samtidskunst.dk

Videokonst

I Nikolaj Kunsthall, i den tidigare kyrkan ett litet stenkast från Strøget, förbereder man som bäst Fokus 2015 Videokunst Festival. Det är femte gången som man arrangerar denna Danmarks största videokonstutställning. Spännande visningar varvas med intressanta programserier. Pågår mellan den 5/2 – 1/3. Läs mer på: fokusfestival.dk

Läs mer

Danskt

Varje måndag ägnas minst en kultursida åt det danska kulturliv, med tonvikt på Köpenhamn. Fyra skribenter delar på uppdraget och har varsitt ämne att bevaka.

I dag skriver Thomas Kjellgren, konst- och litteraturskribent samt tidigare chef för Kristianstads konsthall. Idag arbetar han med Kristianstads kommuns Miró-samling, som just nu i ett urval visas i Hässleholm. Hans uppdrag är att en måndag i månaden bevaka det danska konstlivet.

Nästa måndag: Frilansjournalist Emilia Söelund om dansk debatt och politik.

Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons