Annons
Nyheter

Musikens äldsta historia snart på plats

Det stora europeiska musikarkeologiska projektet Archæomusica kommer att ta med sina besökare på en unik ljudlig tidsresa. En månad återstår till premiären och förhoppningarna i Ystad är stora.
ystad • Publicerad 3 maj 2016
Riksspelmannen Miriam Andersén, bosatt i Everöd, var på plats igår för att på Klostret demonstrera några av de forntida instrumenten. Foto: Mark Hanlon
Riksspelmannen Miriam Andersén, bosatt i Everöd, var på plats igår för att på Klostret demonstrera några av de forntida instrumenten. Foto: Mark Hanlon

Tanken var att Rom skulle bli premiärstad för det stora EU-projektet Archæomusica, en utställning om musik och historia med mängder av forntida instrumentfynd som grund. Så blir det inte, de hann inte bli färdiga i tid.

– När Rom hoppade av som premiärort gick frågan till..., nej, Ystad meddelade själva de övriga arrangörerna: Vi tar den! Vi tar den!

Annons

Musikarkeolog Cajsa S Lund är den fjärde personen i rad i talarstolen i fullmäktigesalen i Ystads gamla rådhus. En dryg månad återstår till den stora invigningen på Klostret och arrangörerna bakom den svenska insatsen i detta projekt tycker det är dags att börja trappa upp. Därför har politiker och andra Ystadspersoner av betydelse kallats till gamla rådhuset och Klostret för att få veta mer. Och för att i sin tur sprida budskapet och göra satsningen mer känd och omtalad.

Förhoppningarna är stora, såväl hos kunskapsbanken och initiativtagaren Cajsa S Lund, som hos de båda huvudansvariga, regionala Musik i Syd och kommunen i Ystad.

– Det här är ett once in a lifetime-projekt, säger Musik i Syds vd Martin Martinsson inledningsvis och lyfter fram det unika i själva projektet, att låta de urgamla musikfynden – från cirka 40000 f. Kr till medeltiden – ta plats och med hjälp av ny teknik berätta sin och vår europeiska historia. Men han betonar också guldkornet i att Ystad får hålla i själva den europeiska premiären. Det ser han både som en utmaning och möjlighet.

För Klostrets årsfärske chef Sebastian Goksör innebär utställningen en rivstart på sitt uppdrag, och även om beslutet togs långt innan han tillträdde tycker han det känns helt rätt.

– Ystads del i detta är cirka 1,5 miljon. För detta får vi en 40-miljonersutställning. Klart det känns bra. Publikt hoppas vi också se en kraftig ökning, det är givetvis svårt att veta men vi har planerat runt 20000 fler besökare än mot ett vanligt år.

Vem tror du kommer att lockas av att se utställningen?

– Den vanlige Ystadsbon, turister, skolbarn… likaväl som alla historiskt intresserade vill se en Tutanchamon-utställning, som den som visades i Malmö för något år sedan, tror jag vår utställning kan locka de som är intresserade av både historia och musik.

Just nu byggs hela Archæomusica-utställningen i Italien, rum för rum, instrument för instrument. Väl klar plockas allt ner för att transportas norröver. I slutet av maj är planen att den ska nå Ystad och börja byggas inne i Klostret. Pompa- och ståtinvigningen blir på nationaldagen, 6 juni.

Under hela utställningsperioden blir det också andra arrangemang, som 27 konserter (bland annat fyra inom jazzfestivalen) och ett stort antal skolvisningar.

Cajsa S Lund avslutar sin musikarkeologiska upptäcktsresa för oss i Rådhuset med att visa EU-projektets logga: EMAP, som står för European Music Archaeology Project. Ovanför de fyra bokstäverna finns fyra antika lurblåsare. Från Pompeji? Nej. Från Kiviksgraven, sten nummer 8.

Annons

Sune Johannesson

Det är tack vare musikarkeolog Cajsa S Lund som Sverige är en del av utställningen Archæomusica. Foto: Mark Hanlon
Det är tack vare musikarkeolog Cajsa S Lund som Sverige är en del av utställningen Archæomusica. Foto: Mark Hanlon
Miriam Andersén blåser. Foto: Mark Hanlon
Miriam Andersén blåser. Foto: Mark Hanlon
fakta

Archæomusica

Ett EU-projekt med sju länder inblandade, som rymmer främst en musikarkeologisk utställning men också konserter och andra program. Projektets svenska huvudmän är Ystads kommun och Musik i Syd.

Europapremiären blir i Ystad den 6 juni. Plats: Klostret. Utställningen visas sedan året ut, sista dag är 8 januari 2017. Under den här perioden blir det också en rik programverksamhet, med bland annat 27 konserter.

Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons