Annons
Nyheter

Vem ska du ringa? Ett annat kön!

Könsbyten i film, gender-swapping, blir allt vanligare när nyinspelningar görs av gamla filmsuccéer. Ett tydligt exempel är den nya "Ghostbusters"-filmen som just nu spelas in i Boston.
Tytti Soila
Film (TT) • Publicerad 25 juli 2015
"Bridesmaids" har banat vägen för de könsöverskridande filmerna. Melissa McCarthy, Ellie Kemper, Rose Byrne, Wendi McLendon-Covey, Maya Rudolph och Kristen Wiig fick vara pinsamma, fula och roliga i filmen - något som tidigare mest varit förbehållet män. Foto: Suzanne Hanover
"Bridesmaids" har banat vägen för de könsöverskridande filmerna. Melissa McCarthy, Ellie Kemper, Rose Byrne, Wendi McLendon-Covey, Maya Rudolph och Kristen Wiig fick vara pinsamma, fula och roliga i filmen - något som tidigare mest varit förbehållet män. Foto: Suzanne Hanover

Könsbyten i film, gender-swapping, blir allt vanligare när nyinspelningar görs av gamla filmsuccéer. Ett tydligt exempel är den nya "Ghostbusters"-filmen som just nu spelas in i Boston.

I de två ursprungliga "Ghostbusters"-filmerna på 1980-talet spelade Dan Aykroyd en av huvudrollerna. Nu gör han ett gästspel i en roll som taxichaufför - ett kort inhopp. I 2016 års version av komedin består spökligans medlemmar inte av komikerna Bill Murray och Dan Aykroyd, deras två killkumpaner och en kvinnlig receptionist.

Annons

Här är det Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Kate McKinnon och Leslie Jones som jagar spöken medan receptionistrollen spelas av superhjälteaktören Chris Hemsworth. Gender-swapping har ägt rum, rollfigurerna har bytt kön. Berättelsen ska förnyas, placeras i nutiden och kvinnliga stjärnor har tagit över showen.

Kristen Wiig och Melissa McCarthy fick sina stora genombrott i Paul Feigs barnförbjudna och gränslöst vulgära, filmiska möhippa "Bridesmaids".

Vallen brast möjligen en gång för alla när de tilläts vara rejält pinsamma, fula, och roliga. Om det går att locka till skratt när tjusiga kvinnor får bajsa ner sig i bröllopsklänningar finns inte många förbehåll kvar vad gäller komiskt töntiga kvinnoroller. Roller som tidigare var förbehållna män i actionkomedier.

- Det har funnits få komiska roller för kvinnor men i "Bridesmaids" finns ett helt spektrum som är väldigt bra dessutom, det är annorlunda, säger Tytti Soila, professor i filmvetenskap.

Mönstret ifråga om könsbyten har tidigare varit att män har spelat kvinnor som fjolliga och fjompiga, som i "I hetaste laget". Medan kvinnor, då de undantagsvis spelat män, har gjort seriösa tolkningar, exempelvis Barbara Streisand i "Yentl", eller Tilda Swinton i "Orlando". Dustin Hoffman, som gjorde "Tootsie" till en komplex och nyanserad kvinna är ett sällsynt undantag.

- I dag är samhället mer liberalt, män i kvinnokläder, manspar och kvinnopar, man är inte rädd att förlora publik. Könsbyte inom rollerna börjar vara något man gör nästan slentrianmässigt, säger Tytti Soila.

I filmen "The heat" spelar Melissa McCarthy mot Sandra Bullock i en klassisk manlig snutkompisfilm. I "Spy" gör hon en humoristisk variant av en James Bond- eller Austin Powers-agent. Hon är en olycklig kontorsråtta som får en chans att blomma ut. När hon blir spion uppstår komik eftersom hon är tuffare och mer vulgär än de mest garvade av manliga agenter.

- Populärkultur bygger på konventioner. Igenkännandet är en stor komponent, man vet efter en kort stund hur det kommer att sluta, men man vill se hur! Vissa konventioner blir sen korrumperade och utslitna, som publik har du tröttnat på att det blivit alltför förutsägbart. Då skruvar man på dem.

Filmproducenterna sniffar upp vad publiken tål och vill ha. Men filmerna påverkar också. Vad som är höna och vad som är ägg är svårt att avgöra.

- Berättelsen förändras genom denna växelverkan med publiken, rollkaraktärerna blir mer nyanserade. Exempelvis i "Tootsie" ser man inte Dustin Hoffman i kvinnokläder bara som skrattretande utan som sårbar.

Annons

När den svenska skådespelaren Noomi Rapace träffade Tommy Wirkola, som ska regissera sci-fi-dramat "What happened to Monday" bestämde han sig direkt för att filmens alla sju roller skulle spelas av henne istället för av en man. I höstens kommande Marvelsuperhjälte-film ska Tilda Swinton spela mentorn till rollfiguren Dr. Strange, en rollfigur som annars brukar uppfattas som en mansroll.

Filmkritikern Jane Magnusson tycker att det är bra med ett fräscht grepp i nyinspelningar av succéfilmer.

- Synd att det inte var kvinnor i de rollerna från början. Det verkar som kvinnor börjar ta den plats som jag har längtat efter sen jag började se på film när jag var liten. Förhoppningsvis kommer trenden att börja röra sig till att gälla även bakom kameran. Man kan tänka sig hur det blir i förlängningen. Vilken man ska spela Janet Leigh, hon som blir mördad i "Psycho"? Och vem blir Norman Bates, som har en pappa på vinden?

Kate MacKinnon är en av de kvinnliga spökjägarna i den nya "Ghostbusters"-filmen.
Kate MacKinnon är en av de kvinnliga spökjägarna i den nya "Ghostbusters"-filmen.
Melissa McCarthy är en av de kvinnliga spökjägarna i den nya "Ghostbusters"-filmen. Hon medverkade också i "Bridesmaids" och agentfilmen "Spy".
Melissa McCarthy är en av de kvinnliga spökjägarna i den nya "Ghostbusters"-filmen. Hon medverkade också i "Bridesmaids" och agentfilmen "Spy".
Bill Murray, Dan Aykroyd och Harold Ramis i den första "Ghostbusters"-filmen från 1984.
Bill Murray, Dan Aykroyd och Harold Ramis i den första "Ghostbusters"-filmen från 1984.

"Könsbyte inom rollerna börjar vara något man gör nästan slentrianmässigt"

Dustin Hoffman och Charles Durning i genusbytarklassikern "Tootsie" från 1982.
Dustin Hoffman och Charles Durning i genusbytarklassikern "Tootsie" från 1982.

Professor i filmvetenskap om en filmindustri som inte längre är rädd att förlora publik.

Isabelle Espinoza/TT

FAKTA

Bechdel-testet

För drygt ett år sedan framkom det spektakulära resultatet av en undersökning (gjord av opinionsbloggen Fivethreeight) med över 1600 filmer från åren mellan 1990 och 2013 som underlag. Den visade att filmer som klarade Bechdel-testet, det vill säga filmer som hade minst två kvinnliga rollfigurer som pratar med varandra om något annat än män, drar in mer pengar än filmer som inte klarar testet. Och att de dessutom har lägre produktionskostnad.

Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons