Annons

Att fånga tiden i flykten

Ali Smiths ”Vår” är del tre i hennes årstidsserie av romaner, skrivna med ambitionen att fånga samtiden i realtid. Nu, en vår senare, har den kommit ut i svensk översättning.
Bokrecension • Publicerad 9 maj 2020
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Ali Smith.
Ali Smith.Foto: Sarah Wood

Vår

Roman

Författare: Ali Smith

Förlag: Atlas

Översättning: Amanda Svensson

År 2015 bestämde sig Ali Smith för att skriva fyra romaner i realtid, en för varje årstid, som var och en skulle fånga den rådande tidsandan i Storbritannien – både socialt och politiskt. Exempelvis har den första i serien, ”Höst”, kallats för den första Brexit-romanen. I den tredje delen, ”Vår”, som nu berömvärt översatts av Amanda Svensson, får vi följa filmregissören Richard, flyktingfångvaktaren Brittany samt flyktingflickan Florence och hur deras vägar korsas i en tid av tilltagande gränsbyggande. Den tolvåriga Florence är något av en trickster med ett minst sagt imponerande sätt att hantera vuxenvärlden. (Det är inte helt omöjligt att associera till Greta Thunberg.) Till mina favoritscener i boken hör en utfrågning under vilken Florence helt lyckas vända upp och ner på situationen och mot slutet får förhörsledaren helt nervös genom att tacka honom för att han varit så tillmötesgående. Den scenen är också illustrativ för hur smidigt Smith lyckas blanda humor med djupaste allvar. Och det är inte det enda som blandas i detta mångfacetterade, associationsmättade, dialogdrivna och på det hela taget mycket svårsammanfattningsbara verk. I fonden finner vi, utöver bilden av en inhuman flyktingpolitik, såväl urspårat näthat (Smith låter det oförskönat fylla ett helt kapitel) som den alltmer påträngande klimatkrisen. Detta samtidigt som även enskilda människoöden ges högsta prioritet, som den gamle filmregissören och dennes ömsinta konversationer med älskade gestalter ur det förflutna.

Det är alltså långt ifrån någon traditionell roman det här. Ali Smith är utan tvekan en av Englands mest spännande och innovativa författare just nu, och ambitionsnivån är det inget fel på. Att å ena sidan fånga tiden, å andra sidan skriva tidlöst. Att å ena sidan vara en moralisk författare, å andra sidan inte tråkig. Att å enda sidan lära ut, å andra sidan inte skriva på näsan. Och att dessutom lägga Shakespeares pjäs ”Perikles” som subtilt vävd undertext till alltsammans. Det borde väl inte gå? Nej, det är ungefär som att en humla egentligen sägs vara för tung för att flyga. Det är bara det att ingen talat om det för den när den yrvaket klättrar ur boet såhär på vårkanten, spänner ut vingarna och så helt enkelt… bara flyger.

Kristian FredénSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons