Dans för den biologiska mångfalden

Höstens stora dansföreställning i Malmö rör sig in i frågorna kring den biologiska mångfalden. Kulturskribenten Andrea Grapengiesser ser den finska stjärnkoreografen Tero Saarinens nya verk.
Dans • Publicerad 4 oktober 2020
Än så länge är det endast 50 personer i publiken, när Skånes dansteater ger sin föreställning ”Transit” på Malmö Opera. Vi var på premiären i lördags, 3 oktober.
Än så länge är det endast 50 personer i publiken, när Skånes dansteater ger sin föreställning ”Transit” på Malmö Opera. Vi var på premiären i lördags, 3 oktober.Foto: Carl Thorborg

Ljudet av väder, vatten och vind sveper runt salongen. Ett kluster av dansare rör sig nära golvet över en svart, blank yta. Mängden kroppar gestaltar något organiskt, ett liv av något slag. Ovanför dansarna svävar en gigantisk oval projektion, som pulserar, utvecklas och förändras.

Skånes Dansteater intar Malmö Opera i ett samarbete med den finske koreografen Tero Saarinen. Från första tonen får operaorkestern luften att vibrera med Sebastian Fagerlunds triologi Stonework (2014), Drifts (2016-17) och Water Atlas (2018). Konstnärsduon IC-98:s projektioner öppnar taket och släpper in universum. Ett fantastiskt samarbete mellan framstående kreatörer resulterar i ett skrämmande vackert dystopiskt verk på Malmö Opera.

Transit skildrar ett universum med liv och rörelse, men i förändring. Naturens krafter gestaltas genom de olika konstnärliga uttrycken, där dans, musik och visuell form är noga sammanfogat till ett allkonstverk. Den finländske kompositören Sebastian Fagerlunds musik är bombastisk och bäddas in i en övergripande ljuddesign som andas dystopi och science fiction. Elektroniska ljud blandas med klassiska och operaorkestern är ständigt närvarande i sin frånvaro. Musikerna är vid premiären placerade i en repetitionssal i huset på grund av rådande restriktioner.

Tero Saarinens koreografin är sammanhållen och blandar liksom musiken det klassiska med det experimentella. Dansarnas kroppar formar i Transit en gemensam organism, där plötsligt något förändras, avviker och utvecklas till något nytt. Från liggande och krälande till sittande och stående, liknar dansarna spasmer, celldelning eller molekyler i ett mikroskop. I samarbete med modedesignern Teemu Muurimäki, har dansarnas nakenhet och androgyna drag förstärkts genom kroppsfärgade asymmetriska kjolar som genomskinlig hud, äggskal eller blomblad. Knän och höfter är accentuerade i svart.

Den avslutande delen i den musikaliska trilogin, är mer hotfull och koreografin stundtals aggressiv. Videoprojektionerna liknar rörliga röntgenbilder, dokumentation av faktiska företeelser. IC-98, som består av konstnärerna Visa Suonpää och Patrik Söderlund, har representerat Finland vid Venedigbiennalen 2015 och är en lika stor del av gestaltningen. I ultrarapid rör sig dansarna mot en vit fond där små röda partiklar faller ner på duken. Partiklarna förändras, växer och formas till stenar som utvecklas till växtliknande formationer. En dansare sträcker vädjande sina händer mot publiken.

Skånes Dansteater är som så ofta en del av samtidsdebatten och gör med Tero Saarinen ett rasande inlägg om förlusten av biologisk mångfald. Transit är en berättelse om förändring, en konstnärlig biologilektion om klimatet, universum, biologisk mångfald och mänskligt liv. Grattis till dig som lyckas knipa en av de få biljetterna. Och med förhoppning om en filmad version för en större allmänhet. Det här är något att se och höra!

Under hela oktober ges Skånes dansteaters föreställning ”Transit”. Plats: Malmö Opera.
Under hela oktober ges Skånes dansteaters föreställning ”Transit”. Plats: Malmö Opera.Foto: Carl Thorborg
”Transit”, med Skånes dansteater. Koreografi av Tero Saarinen.