Annons

Det stormar om romankonsten

Kultur • Publicerad 31 augusti 2009

1. Manifest och motmanifest

ººSju författare, med Jerker Virdborg och Pauline Wolff i spetsen, skrev i förra lördagens Dagens Nyheter ett "Manifest för ett nytt litterärt decennium". Om septetten får bestämma – men det får den nog inte – kommer 2010-talet att präglas av hantverkskunnigt berättande stadigt förankrat i en svensk romantradition där prosan "är influerad av epik – inte av lyrik".

Annons

Reaktionerna lät inte vänta på sig: som det bloggats och snackats om detta manifest, som det jublats och hånats, hyllats och sågats.

Och i onsdagens DN slog ett 30-tal författare, merparten etablerade och respekterade, till med ett motmanifest "för en olovlig litteratur".

Alltså en litteratur – romankonsten inkluderad – som tar sig friheter och i stället för ursprungsmanifestets begränsningar och purism ämnar bejaka det gränsöverskridande och genreupplösta.

Annorlunda uttryckt vill 30-klubben bevara den svenska samtidslitteraturens status quo.

Gränsen mellan radikalitet och konservatism, avantgardism och mainstream, är i postfolkhemska estetiska sammanhang synnerligen svår att definiera.

När alla uttryck – möjligen med undantag för Nikanor Teratologens – är tillåtna finns det liksom inget att opponera mot: vad som förr var marginaliserad litteratur, och fortfarande är det på andra håll i världen, har hos oss en tendens att hamna i centrum illa kvickt.

Lustigt nog har inte bara Virdborg och Wolff, utan även ytterligare åtminstone tre av urmanifestets undertecknare – Sven Olov Karlsson, Jens Liljestrand, Anne Swärd – fått lysande kritik för sina, just det, romaner. Ärligt talat påminner hela den här debatten mest om en storm i ett vattenglas.

Jan Karlsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons