Annons

Dramaserien ”Estonia” är fri från publikfriande häftig action

I serien ”Estonia” skildras färjekatastrofen med fokus på de berörda människorna: anhöriga och överlevare, men också livräddare och haveriutredare.
Tv-serie • Publicerad 13 oktober 2023 • Uppdaterad 2 november 2023
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Överlevaren Grete Kukk (Doris Tislar) räddas av ytbärgaren Ari Luoma-Aho (Pelle Heikkilä)
Överlevaren Grete Kukk (Doris Tislar) räddas av ytbärgaren Ari Luoma-Aho (Pelle Heikkilä)Foto: Nicolas Velter/TV4 Play
Drama

Estonia

Premiär på TV 4 Play den 15 oktober.

Regi: Måns Månsson och Juuso Syrjä.

I rollerna bland andra: Jussi Nikkilä, Kaspar Velberg, Cecilia Milocco och Anders Mossling

Omdömet är baserat på samtliga åtta avsnitt.

Det har snart gått 30 år sedan passagerarfärjan ”Estonia” gick till botten med 852 passagerare i finska vatten på väg från Tallinn till Stockholm. Fortfarande kvarstår frågetecken kring orsakerna till förlisningen och kring haverikommissionens arbete.

Genom åren har det med jämna mellanrum dykt upp nya fakta, nya teorier och konspiratoriska spekulationer, nya frågor att ta ställning till, nya utredningar. Häromåret kom dokumentären ”Estonia – Fyndet som ändrar allt”. Den belönades med Stora Journalistpriset, men utsågs även till Årets förvillare.

Annons

Sedan ett par dagar kan man strömma dokumentären ”Estonia och myterna” på SVT Play. Den slår fast att fartyget sjönk på grund av att bogvisiret lossnade – precis som haverikommissionen hävdade redan kort efter katastrofen. Punkt och slut. Filmen har dock som väntat inte fått diskussionen och spekulationerna att avta – tvärtom.

I den nya finsk-svensk-estniska storsatsningen ”Estonia” framkommer inget sensationellt. Serien är en dramatisering av händelseförloppet med början natten och tidiga morgonen den 28 september 1994. Den vakthavande matrosen går sin rutinrond. Strax före klockan ett hör han en hård metallisk smäll från bogpartiet. Han hinner knappt rapportera till befälen förrän havet forsar in. Fartyget får slagsida, larmet går, panik bryter ut.

Jag ser dramatiseringar av tragiska händelser som ligger nära i tid och rum med kluvna känslor. Är de verkligen nödvändiga? Vilket är egentligen syftet – bortsett från att locka stor publik och dra in mycket pengar?

Passagerare som fiskats upp ur havet, i väntan på räddning i en av räddningsflottarna.
Passagerare som fiskats upp ur havet, i väntan på räddning i en av räddningsflottarna.Foto: Nicolas Velter/TV4 Play

Med en suck av lättnad konstaterar jag redan under det första avsnittet att ”Estonia” skiljer sig från de flesta katastrofdramer. Den är fri från publikfriande häftig action.

Förlisningen och räddningsarbetet återges i tillbakablickar, som varvas med gripande scener, där vi får möta anhöriga till drunknade, överlevare, rederianställda och räddningspersonal.

Vi får också följa den internationella haverikommissionens stundvis bisarra överläggningar. Flera av deltagarna är mer upptagna av att skylla olyckan på varandra, än att snabbast möjligt förse de drabbade med den information som de har rätt till.

Regissören Måns Månsson har tidigare visat prov på vad han kan i bland annat den utsökta filmatiseringen av Kristian Lundbergs roman ”Yarden”.

Med känsla för passande ton och stil fokuserar Måns Månsson och gänget bakom serien på människorna som berördes och fortfarande berörs av Estonia-katastrofen. Det är betydligt intressantare och angelägnare än de mer eller mindre vilda spekulationerna kring orsakerna till haveriet.

Jussi Nikkilä, som splear Henri Peltonen, står för en av flera starka skådespelarinsatser i ”Estonia”. På bild även Pertti Sveholm och Eero Saerinen.
Jussi Nikkilä, som splear Henri Peltonen, står för en av flera starka skådespelarinsatser i ”Estonia”. På bild även Pertti Sveholm och Eero Saerinen.Foto: Herkii Merila/TV4 Play
Mikael HagnerSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons