Engagerande om landets första kvinnliga dirigent
På tåget hem efter urpremiären av ”Ortrud Mann” bläddrar jag i säsongsprogrammet för Malmö Symfoniorkester (MSO) och räknar. Jodå, här finns kvinnliga dirigenter.
De är inte fler än männen, men tack och lov har den totala obalansen som länge gällt inom dirigentyrket upphört. Fast i ett större perspektiv är det fortfarande långt kvar innan jämställdhet råder.
När skånska Ortrud Åkerberg 1944 klev upp på dirigentpulten och viftade igång Hippodromteaterns orkester i Malmö skrev hon historia. Hon blev därmed den allra första svenska kvinnliga dirigenten.
”När skånska Ortrud Åkerberg 1944 klev upp på dirigentpulten och viftade igång Hippodromteaterns orkester i Malmö skrev hon historia. Hon blev därmed den allra första svenska kvinnliga dirigenten.”Sune Johannesson
Just detta ögonblick är utgångspunkten för den nya musikteaterföreställningen ”Ortrud Mann”. Uppdraget har Ortrud Åkerberg (Mari Götesdotter) fått efter rekommendationer av sin tidigare lärare, dirigenten Tor Mann och hon är lika glad och stolt, som engagerad. Hon har flera idéer hur hon vill se musiken tolkad och hur orkestern ska utvecklas.
Väl på plats hos orkestern dröjer det dock inte länge innan motvinden börjar blåsa. Jaha, säger klarinettisten Karlsson (Hans-Peter Edh), ”nu får man väl också börja titta på dirigenten”. En del av hans orkesterkollegor fnissar, ingen protesterar.
Konsertmästare Mayer (Viktor Nyström Sköld) stannar kvar efter en repetition och säger sig se fram emot att börja jobba med Ortrud Åkerberg, men när han inser att hennes kompetenser är mer gedigna än hans blir han osäker och börjar istället ifrågasätta både det ena och andra.
Bråken i orkestern leder till att teaterchefen Elsa Winge (Cecilia Lindqvist) pratar med Ortrud. Som kvinna i en ledande position vet hon vad som händer, men menar att det är en tradition Ortrud får acceptera. Foga dig, gör ditt jobb, bit ihop.
Det är en berättelse som utspelar sig för 77 år sedan, men med synsätt och frågeställningar som än idag är sorgligt aktuella. Trots att vårt samhälle är betydligt mer jämställt råder här fortfarande fördomar, orättvisor och inte minst grupptryck. I Bianca Kronlöfs nyligen utkomna debattbok ”Brev till mannen” är just detta centralt – för att nedsättande synsätt och beteenden ska förändras krävs att de som tillhör den dominerande gruppen vågar säga ifrån. Alltså, männen.
””Ortrud Mann” är ingen biografi över Sveriges första kvinnliga dirigent, utan mer som en livfull symfoni i högt tempo med både allvar och humor.”Sune Johannesson
”Ortrud Mann” är ingen biografi över Sveriges första kvinnliga dirigent, utan mer som en livfull symfoni i högt tempo med både allvar och humor. Och som väcker engagemang samtidigt som den ställer frågor.
Orkesterns medlemmar sitter på scen i stort sett hela tiden, stämmer sina instrument och spelar. Musiken finns där och är det som förenar alla. Ibland möts de också i en musikalisk och känslomässig helhet, men oftare blir dirigent Ortrud Åkerbergs initiativ hånade eller ifrågasatta.
Scenbilden är vacker, med drag av såväl dåtid som tidlöshet, och denna ihop med alla starka rollprestationer – både i olika dueller som i egna berättelser – skapas en oavbruten närvaro. Inte minst huvudrollens Mari Götesdotter övertygar rakt igenom.
När jag googlar runt efter information om dagens situation för kvinnliga dirigenter ser jag att det 2013 bildades en förening för just den yrkesgruppen med syfte att verka för mer jämställdhet inom branschen. Föreningens namn visar att resan inte var framme vid målet; KUPP! – Kvinnor Upp På Pulten!
Vad gäller huvudpersonen Ortrud Åkerberg blev hon senare Ortrud Mann, då hon 1950 gifte sig med sin tidigare lärare, Tor Mann. Hon fortsatte att arbeta som dirigent, men också som musiklärare. 2006 gick hon bort. Att lyfta fram henne och hennes prestation i en föreställning är värt precis det som premiären fick – kraftfulla applåder!
”Att lyfta fram Ortrud Mann och hennes prestation i en föreställning är värt precis det som premiären fick – kraftfulla applåder!”Sune Johannesson
”Ortrud Mann”
Av: Hanna Nygren
Regi: Sara Cronberg
Kapellmästare och musikaliskt ansvarig: Daniel Hansson
Scenografi och kostym: Malin Kihlberg
På scen: Mari Götesdotter, Cecilia Lindqvist, Viktor Nyström Sköld, Astrid Drettner, Hans-Peter Edh, Kerstin Andersson och Malmö Akademiska Orkester
Föreställningen är ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live, som en del i satsningen ”100 kvinnor, 100 år” som uppmärksammar att det är 100 år sedan kvinnlig rösträtt infördes i Sverige.
Urpremiär på Malmö Live i lördags, 9/10. Sista dag är 6/11.