GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Framgång och fall under internets första tid

Musikteaterföreställningen ”Eufori” skildrar i högt tempo internets explosion under slutet av 90-talet, vilket innebär stora förändringar med både lycka och olycka. Kulturredaktören Sune Johannesson såg den i Hässleholm i söndags kväll och uppskattar tidsresan men hade önskat mer allvar.
Teaterrecension • Publicerad 1 november 2021 • Uppdaterad 5 november 2021
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Spelet och samspelet mellan de fem personerna på scen i ”Eufori” är imponerande starkt. Från vänster ses Sesselja Mist Ólafsdóttir Hampus Nessvold, Lisa Hu Yu, Nils Närman Svensson och Krister Kern.
Spelet och samspelet mellan de fem personerna på scen i ”Eufori” är imponerande starkt. Från vänster ses Sesselja Mist Ólafsdóttir Hampus Nessvold, Lisa Hu Yu, Nils Närman Svensson och Krister Kern.Foto: Sören Vilks
Musikteater

”Eufori”

Manus och regi: Malin Axelsson

Musik: Rebecca & Fiona, Simon Hagström

Koreografi: Camilo Ge Bresky

Scenografi och ljusdesign: Josefin Hinders

Kostymdesign: Tommie X

På scen: Hampus Nessvold, Lisa Hu Yu, Krister Kern, Nils Närman Svensson och Sesselja Mist Ólafsdóttir

Ett gästspel av Riksteatern, i samarbete med Östgötateatern, på Hässleholm kulturhus i söndags, 31 oktober.

Turnén pågår till 19 november med två skånska stopp till: Landskrona (2/11) och Lund (9/11).

Året är 1996 och Jonny kommer till huvudstaden med sin vän Annie. På den tidiga chattkanalen IRC har han fått kontakt med en signatur som visar sig heta Belinda, och är lika Star Trek- och datorintresserad som han själv.

Nu är det dags för en nervös första träff, som visar sig snabbt rinna ut i sanden. Belinda känner ingen attraktion inför denna unga, osäkra och blyga man. Jonny känner tvärtom.

Klassisk start. Ung sökande man från mindre stad (Linköping) hamnar i storstaden där pulsen är hög och trenderna styrs. Ett nytt liv väntar. För Belindas avvisande blir plötsligt något annat, nämligen en inbjudan att hjälpa henne med en grej på jobbet, den nya webbyrån Target. Här möter Jonny och Annie en impulsiv och framtidstroende chef, som bestämmer sig för att anställa båda. Noll lön, men enorma möjligheter. Och så är spelet igång.

”Här möter Jonny och Annie en impulsiv och framtidstroende chef, som bestämmer sig för att anställa båda. Noll lön, men enorma möjligheter. Och så är spelet igång.”
Sune Johannesson

Det här är tiden då webben börjar bli ett allmänt känt ord och företaget Target ser och tror på en helt ny framtid. Det sjösätts idéer, projekt, samarbeten och investeringar. Och snart klickas det rejält. Företaget, liksom hela branschen, växer snabbt och inom något år flyttar de in i ett hippt spegelblänkande kontor med utsikt över hela Stockholm City. Uppmärksamheten blir allt större, resorna fler, uppdragen många, beloppen skenar och framgångarna går (snarare: rusar) hand i hand med riskerna.

Lika mycket som det är ett drama om unga liv som söker mening och kärlek är ”Eufori” en stark tidsskildring från en period som kom att göra skillnad. Om internets första stora år och med tidiga funderingar kring dess betydelse för öppenhet, jämlikhet, demokrati och yttrandefrihet, inte minst ur ett internationellt perspektiv, frågor som inte direkt har minskat i vår tid.

Annie och Jonny är två barndomsvänner från Linköping som tillsammans reser till Stockholm och en helt annan tid och puls. I rollerna ses Lisa Hu Yu och Hampus Nessvold.
Annie och Jonny är två barndomsvänner från Linköping som tillsammans reser till Stockholm och en helt annan tid och puls. I rollerna ses Lisa Hu Yu och Hampus Nessvold.Foto: Sören Vilks

Tempot är högt i denna musikteater, vilket den pumpande eurodancemusiken bidrar till och ser till att detta blir en berättelse med härligt gung. Och det oavsett om det vi ser skildrar ett spontant jobbmöte eller en natt på klubben Docklands, med både dans och droger.

Berättelsen låter oss följa fem personer inom it-företaget Target, var och en med olika nivåer av uppgång och fall. Spelet sitter och samspelet mellan de fem är magiskt bra, där deras dansmoves och sångröster tillsammans med musiken lyfter allt till en högre nivå.

”Om att som ung försöka hitta rätt men gå fel, om information och desinformation, om frihet eller kontroll, om det är vinstsumman som ska styra innehållet...”
Sune Johannesson

Det här är en föreställning med humor och sorg, och resan vi gör in i tiden och deras liv är engagerande. Men jag tycker det blir väl ytligt och hade uppskattat om man vågat ta både karaktärerna och frågeställningarna mer på allvar. För här finns så många stora och viktiga ämnen. Om att som ung försöka hitta rätt men gå fel, om information och desinformation, om frihet eller kontroll, om det är vinstsumman som ska styra innehållet, om konsumtionens roll, om vinnare och förlorare, om vad är det för samhälle vi i grunden önskar oss...

Det är glest i salongen, men stämningen är god och jag är en av dem som då och då klappar med. Det här är en bra musikteaterföreställning som inte bara gör att jag ser på den här tiden – slutet av 90-talet fram till millennieskiftet – med nya ögon, jag ser också på vår nutid med nya ögon.

Sune JohannessonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.